Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter, Elisabeth Skarsbø Moen, er stolt over å kunne lansere det hun og kollektivselskapet mener gir «en kraftig forbedret brukeropplevelse».Foto: Ruter/Emilie Hesselberg
Ruter med omfattende endring: – Vet at dette brukes av mange
Etter ti år med samme løsning, gjøres det endring fra mandag av.
Kollektivselskapet Ruters nettside, ruter.no, har nemlig fått ny drakt.
– Ved lunsjtider mandag 2. juni vil alle som besøker ruter.no bli møtt med en helt
ny nettside. Du som bruker, vil kjenne igjen det visuelle uttrykket du er
vant med i Ruter-appen og som du kjenner fra andre flater hvor du
møter Ruter, heter det i en pressemelding fra Ruter.
Kollektivselskapet hevder grepet vil by på «en kraftig
forbedret brukeropplevelse».
Annonse
– De fleste funksjoner og all relevant informasjon er
ivaretatt. Den mye brukte reiseplanleggeren finner du på forsiden som før,
legges det til.
Ukentlig har ruter.no godt og vel 200 000 unike besøkende,
ifølge selskapet selv, der de fleste brukere har som formål å planlegge en
reise, få hjelp og kontakt eller oppdatere seg på avvik i kollektivtrafikken.
FØR OG ETTER: Øverst ser du hvordan nettsidene til Ruter så ut før endringen mandag. Under ser du hvordan nettsidene ser ut nå.Skjemdump: ruter.no
– Utdatert
– Vi vet at nettsidene våre brukes av mange i Oslo og
Akershus daglig, og med de splitter nye sidene skal vi gi dem en mer helhetlig
brukeropplevelse, uttaler Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for kommunikasjon og
samfunnskontakt i Ruter.
– Dagens nettsider er ti år gamle, og bygget på en utdatert
publiseringsplattform. Et nytt ruter.no gir oss enda bedre mulighet til å få fram
informasjon som er viktig for folks hverdag, forklarer hun videre.
Det omfattende digitale løftet, er det utviklere og
designere i TET Digital som står bak, i tett samarbeid med kommunikasjon- og
samfunnskontaktavdelingen i Ruter.
Ruter har størst eierandel i teknologiselskapet TET Digital,
som er eid av flere kollektivselskaper i Norge.
TET Digital er et teknologiselskap hvor Ruter er
den største eieren.
Skal bygges ut
– Det er veldig gledelig at vi har løst dette prosjektet
innad i Ruter-familien. Nesten 70 prosent av alle kollektivreiser i Norge
skjer gjennom digitale tjenester som TET leverer, så her har vi tilgang på den
ypperste kompetansen på feltet, mener Skarsbø Moen.
Etter hvert vil også Ruters nye nettsider bygges ut ytterligere
og få flere funksjoner.
– Vi ønsker blant annet at nettsiden skal gi en mer
personlig opplevelse, lignende den kundene er vant til fra appen, men mer enn
det kan jeg foreløpig ikke si, avslutter hun.
Det er ikke lenge side Ruter kunne melde om nok en nyvinning
som TET Digital sto bak.