Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I begynnelsen av 2019 ble Bispegata stengt helt for biltrafikk, og anleggsarbeidet startet. Siden den gang har området mellom Bjørvika og Gamlebyen vært gravd opp. I løpet av mai blir Bispegata klar.
Nå har Bispegata fått ny trikketrasé, universelt utformede holdeplasser, granittbelagte fortau og sykkelfelt i begge retninger. I tillegg skal Oslo torg etableres i krysset mellom Bispegata og Oslo gate.
I oktober begynte trikken å gå gjennom Bispegata. Da åpnet også holdeplassen Middelalderparken.
– Om noen år vil Bjørvika se helt annerledes ut. Hele området rundt Middelalderparken blir en fin ny del av Oslo, sier Jessica Bergstrand, prosjektleder i bymiljøetaten til Byplan Oslo. Hun har fulgt prosjektet i Bispegata siden oppstart.
Selv om Bispegata snart er ferdig, er det fremdeles anleggsarbeid i området. Bane NOR fortsetter sitt arbeid med Follobanen. Den nye Follobanen mellom Oslo og Ski skal gå under Middelalderparken.
Også Middelalderparken skal fornyes. Parken skal ryddes for parkering og bygg, og med jernbanespor under bakken blir grøntområdet til parken nær dobbelt så stort. Flere landskapsarkitekter har deltatt i konkurranse om parkens utforming.
Siden prosjektet med det nye trikkesporet graver i et område med historisk verdi gjøres gravearbeidet i samarbeid med arkeologiske myndigheter.
Under arbeidet fant arkeologene en enorm skje. Den er trolig brukt til å spa mel eller andre kornsorter som ble fraktet inn i store sekker eller tønner fra båtene som lå til havn like i nærheten.
Tidligere har arkeologer funnet mange ulike trehus, steinkjellere og flere ulike gravplasser. I fjor ble det til og med funnet tre skjeletter som kan stamme fra 1100-tallet. Arkeologene mistenker at det kan være en massegrav fra borgerkrigen med birkebeinerne.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.