Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det er bare en uke siden prestisjeprosjektet Follobanen og den såkalte Blixtunnelen ble åpnet til stor festivitas med Kongen, statsministeren og andre prominente gjester.
Reisetiden mellom Oslo og Ski skulle halveres. Tilsammen hadde den nye strekningen med Blixttunnelen kostet over 35 milliarder kroner.
Men allerede på åpningsdagen var det forsinkelser og problemer. Både for nyåpnede Follobanen og store deler av lokaltogene inn og ut av Oslo.
Den siste uken har vært preget av tidvis lange forsinkelser og innstilte avganger på lokaltogene. Og i dag fikk pendlere og andre reisende en nedslående nyhet fra Bane Nor:
— Det er stengt for trafikk i tunnelen mellom Oslo S og Ski på grunn av strømproblemer. Togene kjører Østfoldbanen, skriver det satlige selskapet på sin nettside.
Dermed er de reisende til og fra Oslo altså tilbake på den gamle skinnegangen. Og prognosene for når Follobanen åpnes er satt til tidligst lille julaften, altså førstkommende fredag, opplyser Bane Nor.
Iløpet av Follobanens første fire dager ble det ifølge bransjenettstedet Bygg.no registrert 166 forsinkede tog, 31,1 forsinkelsestimer og totalt 146 avganger som var helt eller delvis innstilt.
Konserndirektør for drift og teknologi, Sverre Kjenne i Bane Nor, sa da at utfordringene i stor grad lå utenfor den nye Blixtunnelen på Follobanen.
Han pekte på onsdagens avsporing av et tog mellom Ski og Kråkstad, en trøblete sporveksel på Oslo S og hendelsen i Romeriksporten som noen av forstyrrelsene som har ført til en trøblete oppstartsuke for Follobanen.
— Det har vært en uke som har vært dårlig for jernbanedriften i området, og det beklager vi, sa konserndirektøren for drift.
— Men vi vurderer ikke driften av jernbanen ut fra fire dager. Jeg håper vi kommer sterkere tilbake, sa Kjenne tidligere denne uken.