Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Søndag sa miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), at bompengene i hovedstaden bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene.
Berg sa også at det er uaktuelt for MDG å ta imot regjeringens tilbud om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) svarte på Bergs utspill med å kalle det «helt vanvittig». Nå sier byrådsleder Johansen at det er uaktuelt at bompengenivået i Oslo skal heves ytterligere.
— Vi har en tverrpolitisk avtale med en historisk satsing på kollektivtrafikken, som er vedtatt av både bystyret i Oslo, fylkestinget i Akershus og av Stortinget. Den ligger fast, og det er ikke aktuelt for Arbeiderpartiet å øke bompengenivået nå. Det vet samferdselsministeren veldig godt, sier Raymond Johansen.
VårtOslo vet at Raymond Johansen er bekymret for velgerflukt fra Ap til bompengepartiet FNB. Særlig Groruddalen og Søndre Nordstrand er områder der Ap og Johansen frykter mange velgere, særlig med minoritetsbakgrunn, vil flykte fra Ap til FNB dersom bompengenivået økes.
Byrådslederen har vært tydelig på at bompengene hverken skal opp eller ned i Oslo.
— Vi endrer ikke noen ting frem mot valget. Det er helt uaktuelt å kutte bompenger. Vi i Arbeiderpartiet må ut og forklare velgerne at mange faktisk vil betale mindre enn før med Oslos nye bomsystem, sa Johansen til VårtOslo i juni.
Nå er riktignok situasjonen endret med den borgerlige regjeringens bomforlik. Og den endres dramatisk av at byrådspartiet MDG går rett i strupen på den borgerlige regjeringens planer om kutt i bompenger i de store byene.
Samtidig spiller FNB i Oslo helt klart på det kaoset og den uenigheten som nå har oppstått. Bompengepartiets førstekandidat i Oslo, Bjørn Revil, var tydelig under en markering foran Stortinget lørdag.
— Dette er slett håndverk. Det virker som regjeringen bruker penger på å redde seg selv, mente Revil.
Han etterlyser samtidig klarhet fra samferdselsminister Dale om hva regjeringens nye bompengeplan vil bety for hovedstaden.
– Det vi som lokalpolitikere og våre velgere nå er vitne til, er det komplette kaos. Oslo Venstre sier Oslo vil få 1,7 milliarder mer, Oslo Høyre sier det blir tre milliarder mer, mens samferdselsministeren fra Frp sier det er fem-seks milliarder. Men ingen av dem kan vise til hvor disse pengene skal komme fra, sier Raymond Johansen.
Men Venstres gruppeleder i bystyret, Hallstein Bjercke, reagerer skarpt på Raymond Johansens påstand om at Oslo Venstre opererer med andre tall enn Oslo Høyre i bompengeløsningen fra regjeringen.
— Venstre har aldri sagt 1,7 milliarder kroner. Hvor har Raymond Johansen det fra? Vi har sagt minimum tre milliarder, mer hvis vi får samferdsels- og kollektivprosjekter inn i 50-50 ordningen. Og når samferdselsminister Jan Georg Dale sier seks milliarder, er det fordi han inkluderer penger til bompengereduksjon. Det gjør ikke jeg, sier Hallstein Bjercke (V) til VårtOslo.