Sparkesykler elsparkesykkel
Iløpet av våren etablerte fem ulike selskaper utleie av elektriske sparkeykler i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Sentrumsbutikker klager på at elsparkesykler sperrer for kundene. Kommunen vurderer å innføre gebyr

Næringsdrivende i Oslo sentrum klager over at elsparkesykler og selskapene som leier dem ut er til hinder for både kunder og drift, opplyser Oslo Handelstands Forening.

— Det burde være faste plasser for disse elsparkesyklene, kanskje litt mer i kanten på fortauene mot veien, sier Kari Maartmann som driver la Danse i Rådhusgata til Oslo Handelstands Forening.

Butikkdriverne utrykker et ønske om mer kontroll fra kommunens side med hvor man kan plassere syklene og regulering av bruken, skriver OHF.

Faller utenfor regel- og lovverk

Rune Gjoes
Direktør Rune Gjøs i bymiljøetatens mobilitetsdivisjon.
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX .

Iløpet av våren er elsparkesyklene blitt svært populære i Oslo sentrum. Folk i alle aldre bruker syklene, og i juni var det registrert fem ulike tilbydere av elsparkesykler. Selskapene VOI, TIER, ZVIPP, FLASH og RYDE tilbyr alle utleie via en app på mobilen hos brukerne.

Utleie av elsparkesykler skjer på såkalt friflyt-system, og faller dermed utenfor den reguleringsmulighet som ligger i Plan- og bygningsloven og regulert utleie av fortausareal, opplyser bymiljøetaten.

— Vi følger utviklingen med elektriske sparkesykler i bybildet tett, sier Rune Gjøs, divisjonsdirektør for mobilitet i bymiljøetaten til Oslo Handelstands Forening.

Staten endret trafikkregler

— Det vil si at utleie av disse el-sparkesyklene på kommunale fortau, plasser og andre offentlige areal kan skje uten avtale med Bymiljøetaten eller bydelene. Elsparkesyklene ble gjennom en statlig endring av forskrift om krav for sykkel definert som sykkel, forklarer Gjøs.

Sparkesykler elsparkesykkel
Elsparkesyklene sperrer for både drift og kunder, mener forretningsdrivende i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

— I trafikkreglene §18, 4. ledd står det: Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe, sier Rune Gjøs.

Vurderer å innføre gebyr

— Vi har laget et brev som vi sender til tilbyderne av stativløse bysykler og el-sparkesykler. Her utrykker vi bymiljøetatens forventninger til aktørene. Med hjemmel i trafikkreglene har vi en klar forventning om at el-sparkesykler ikke skal hensettes slik at de bidrar til trafikkfare eller redusert fremkommelighet på fortau.

— Vi startet etter påske å ta inn el-sparkesykler som blokkerte for ferdsel på fortau. Foreløpig kan tilbyderne hente disse syklene vederlagsfritt på inntauingstomten til bymiljøetaten på Ulven, men vi vurderer å innføre et gebyr, sier Rune Gjøs til handelstandsforeningen i Oslo.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer