� Vi kan ikke risikere at ansatte knebles og kues til stillhet av frykt for å pådra seg selv eller selskapet de jobber for enorme bøter, sier Øystein Sundelin (H). Foto: Birgitte Haneide / Ruter

– Ruter har sporet av, mener Høyre etter forslag om 500.000 i bot til busselskap som uttaler seg i media

– Min første reaksjon da jeg leste saken var at dette kunne ikke være riktig. Her har Ruter sporet helt av, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Sundelin.

Publisert

Tirsdag avdekket VårtOslo at den offentlig eide kollektivgiganten Ruter i et kontraktsforslag åpner for bøter på 500.000 kroner dersom ansatte i busselskaper uttaler seg til media.

– Vi kan ikke risikere at ansatte knebles og kues til stillhet av frykt for å pådra seg selv eller selskapet de jobber for enorme bøter, sier Øystein Sundelin (H).

— God og åpen dialog

Det er i forbindelse med kontrakter som utarbeides for bussanbud i Oslo sør neste år at Ruter foreslår kraftige bøter.

Skjermdump av punktet på side 32 i kontraktutkastet fra Ruter.

— Dersom operatøren bryter bestemmelsene for markedsføring og/eller mediehåndtering etter bestemmelsene i vedlegg punkt xx, kan oppdragsgiver ilegge operatøren bot på 500.000 kroner per tilfelle, skriver Ruter i kontraktsforslaget.

Ruter eies i fellesskap av Oslo kommune og det nye fylket Viken. Da VårtOslo konfronterte Ruter med bøtetrusselen var det pressevakt Øystein Dahl Johansen som håndterte spørsmålene.

—  Disse dokumentene er knyttet til en dialogkonferanse som ble holdt i midten av desember. Ruter ber alltid om innspill fra leverandørmarkedet, og har en god og åpen dialog her. Vi har fått en del innspill og endelig versjon av anbudsdokumentene blir publisert i begynnelsen av februar, skrev Johansen i en epost til VårtOslo.

— Oppsiktsvekkende dårlig

Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Sundelin. Foto: Sturlason / Oslo kommune

I eposten forsikrer pressevakten at Ruters intensjon ikke er ment å kneble for eksempel tillitsvalgte.

— Arbeidsforhold, ansattes forhold til arbeidsgiver, arbeidstakers syn på samferdselspolitikk, og så videre berøres ikke av dette. Operatører, ansatte og tillitsvalgte står selvfølgelig helt fritt til å uttale seg, skriver pressevakten.

Ruters forsikring om at forslaget ikke er ment å begrense ytringsfrihet imponerer ikke Høyres gruppeleder i bystyret.

— Det er oppsiktsvekkende når en avtale er så dårlig skrevet at Ruters pressetalsmann må rykke ut og fortelle at ansatte i Sporveien og Unibuss fremdeles vil ha full ytringsfrihet. Det skulle bare mangle, sier Øystein Sundelin.

Ytringsfrihet og rett til informasjon

Men det er ikke bare Høyres gruppeleder i bystyret som reagerer på formuleringen om bøter i kontraktforslaget.

— Jeg vil på det sterkeste advare mot at denne klausulen blir stående, sier jurist Kristine Foss i Presseforbundet til Aftenposten.

— Det er greit og forståelig at de trenger å styre endel informasjon sentralt, men en så vid bestemmelse som i tillegg skal straffesanksjoneres, kan fort gripe inn i både ytringsfriheten til den enkelte og i samfunnets rett til informasjon. Og den står seg ekstra dårlig fra et offentlig eid selskap, sier Foss til Aftenposten.

Nå krever Høyre at det rødgrønne Ap/SV/MDG-byrådet kommer på banen og stanser trusselen om bøter.

— Byrådet må stryke punktet

— Det store ubesvarte spørsmålet er om dette er noe ledelsen i Ruter har funnet på selv eller om avtalepunktet om en halv million i bot for dem som ikke følger kommunikasjonsstrategien til punkt og prikke er forankret i byrådet, sier Høyres gruppeleder Øystein Sundelin.

— For dagens byråd er såkalt tillitsbasert styring og ledelse en helt sentral føring til alle som jobber i Oslo kommune. Hvis formuleringen i Ruters kontraktsforslag er politisk forankret, har byrådet i realiteten innført en mistillitsreform kjennetegnet av sensur og bøter, mener Sundelin.

— Jeg forventer at byråden nå gjør det klinkende klart at punktet skal strykes og at det skal være full åpenhet om alle forhold ved en så viktig kommunal tjeneste som kollektivtrafikken, sier Høyres gruppeleder i bystyret.

Powered by Labrador CMS