DEBATT

Simon Glad Frigessi og t-banen
Som en fremtidig byplanlegger og Oslo-patriot, har jeg et spørsmål til Høyre: Hvem sin politikk skal dere eventuelt bruke i byråd?

Kollektivtransporten: – Det er skremmende å se hvor lite konkrete Høyre er

Jeg blir bekymret når jeg ser hvor ulikt partiene på høyresiden i Oslo står når det kommer til kollektivtransport. Forskjellen mellom partiene er som natt og dag.

Publisert

Oslo by vokser stadig, og nye prosjekter innen samferdsel blir mer nødvendige for å få innbyggerne rundt på en grønn, komfortabel og effektiv måte. Men dessverre, når det bygges infrastruktur og samferdsel i Oslo, blir det dyrt, og det hjelper lite at regjeringen hjelper mindre til enn før.

Heldigvis har det Ap-ledete byrådet gjennom de siste åtte årene gjort kollektivtransporten grønnere, billigere og mer tilgjengelig for oslofolk. Vi vil fortsette med denne politikken og satse videre. Blant annet med prosjekter på T-banen, som ny sentrumstunnel, signalsystem, Ahus-bane og Majorstuen-stasjon.

I tillegg vil flere avganger på buss og mulige utvidelse av trikkenettet mate by og bane i enda større grad enn i dag. Slike utvidelser av kollektivsystemet koster penger, men er innvesteringer Oslos byutvikling trenger for å kutte utslipp og gi folk flere reisevalg i hverdagen.

Hva vil høyresiden?

Skal man få til dette trengs samarbeid og en felles politisk visjon. Av den grunn blir jeg bekymret når jeg ser hvor ulikt partiene på høyresiden i Oslo står når det kommer til samferdselspolitikken. Forskjellen mellom partiene er som natt og dag!

På den ene siden ser Venstres politikk nesten klippet ut fra AP-SV-MDG-byrådet og limt inn i eget program. Frp på den andre siden lever i en annen virkelighet når det kommer til samferdsel.

Et eksempel på dette svart-hvit-skillet er Oslopakke 3, altså avtalen der politikerne i Oslo og Akershus bestemmer hva slags samferdselsprosjekter som blir bygd. Venstre vil inn og styrke dette samarbeidet, Frp vil trekke Oslo ut. Frps program er en hyllest til bilen og økte utslipp, mens Venstre virker å ville bilen til livs.

Og midt imellom ligger Høyre, med et program så uklart at det virker som de ikke har gitt noe oppmerksomhet til dette feltet. Det er skremmende å se hvor lite konkrete Høyre er.

Ikke bare som det største partiet i byen, men også som et styringsparti som kan få ansvar for over 700.000 osloborgere.

Som å blande olje og vann

Som en fremtidig byplanlegger og Oslo-patriot, så har jeg egentlig bare et spørsmål til Høyre: Hvem sin politikk skal dere eventuelt bruke i byråd? Dere kan ikke bruke politikken til Frp og Venstre om hverandre, det er som å håpe å blande olje og vann, det går ikke!

Så atter en gang ser det ut til at Høyre må levere politikken fra Frp, kanskje denne gangen supplert med Industri- og Næringspartiet, som ikke en gang tror på menneskeskapte klimaendringer.

Derfor er jeg glad for at venstresiden i Oslo virker å ha en unison virkelighetsoppfatning av hva som må til for å sikre en videre utvikling av en grønn by. Med fire nye år vil et Arbeiderparti-ledet byråd fortsette satsningen på grønn samferdsel, som både kutter utslippene og som reduserer ulikheten.

Powered by Labrador CMS