Elbuss- buss31
I 2020 skal den store utrullingen av elbusser starte i Oslo sentrum. Foto Susanne Skaug

– Hvorfor bruker vi trikk når monsterbuss er bedre og billigere

Hans Magnus Borge
Hans Magnus Borge er pensjonert skipsmegler og medlem av Bygdøy Menighetsråd.

Hver gang Ruter graver opp gatene og legger nye trikkeskinner, dør noen småbutikker. I stedet for trikk, velg derfor heller monsterbusser.

Vi har sett det over lang tid – byens gater rives opp for å legge nye trikkeskinner. Og det skal ikke bli bedre. Hårdt prøvede Thereses gate skal rives opp igjen for å flytte trikkeskinnene 15 cm. De må nemlig passe til de nye trikkene som skal kjøpes inn. Og første prøvetrikk kommer om ett år og da må prøvebanen være klar. Det ligger an til en ny hastesak uten skikkelig forankring. Så skal den visstnok rives opp igjen om noen år for å lage strøksgate. I Bogstadveien er man nettopp ferdig etter en skandaløs byggeperiode – som kostet noen butikkonkurser. Endelig er man ferdig med Prinsens-gate – ganske mye på overtid. Det kostet bare en halv milliard fra Børsen til Stortinget. Pluss noen butikkdødsfall.

To-tre år med slagmark

Trikken i Inkognitogaten må flyttes til Skovveien fordi ingen av de aktuelle nye trikkene klarer svingen ved statsministerboligen. Og det å legge skinner i Skovveien er nok ikke gratis – skal vi si to år og en halv milliard? Det fine er jo at man da får sanert noen småbutikker der også! For syklene skal jo ha sin plass. Som ifølge det nye byrådet har prioritet fremfor trikken.

Så har vi jo Ruters våte drøm – trikk i Bygdøy Allé – for så å fjerne den i Frognerveien og på Drammensveien. Det blir neppe mindre enn en milliard og to-tre år med slagmark.

Trikkene må alltid skreddersys

Det er ingen tvil om at trikken har sine fordeler – og derfor sterke tilhengere. Den er effektiv til å transportere mange mennesker over litt større avstander. Og med god komfort. Bussens fordel er på de kortere distansene. Og fremfor alt – den er mer fleksibel. Og billigere – blant annet fordi bussen er et standard produkt. Samme buss brukes i mange byer. Trikkene må alltid skreddersys.

Så hva med en kombinasjon av dette? I Bergen har de prøvd ut en såkalt «monsterbuss». Den er i tre deler og 25 meter lang. Selvfølgelig er den et «dråg» – men den er mye mere fleksibel enn en trikk. Og den trenger ikke skinnegang, som jo er den store omkostningen både å legge og vedlikeholde. De som brukes i Bergen er det man kaller «serie-hybrider», altså drevet av elektromotorer fra et batteri som lades av en motor. Samme måte som moderne undervannsbåter. Den kan da enkelt bygges for ren batteridrift eller brenselscelle. Og det er forholdsvis enkelt å få drift på flere aksler – bussene i Bergen har drift på to aksler.

Monsterbuss
En monsterbuss ala denne er under uttesting i Bergen.

Hjul er mye billigere enn skinnegang

Slike busser er forsøkt i Bergen – i dag har de to i gang. De ble også prøvd i Oslo en kort periode. Den vesentligste innvendingen mot dem er at de har problemer på vinterføre. Ikke akkurat noen bombe. Mitt poeng er da at man bruker slike busser på noen strekninger hvor en får spesialpreparert trasé. Den kan sågar dele den med andre. Om vinteren må traseen brøytes og saltes effektivt – mye mer effektivt enn veiene i byen prepareres i dag. Det kan høres dyrt ut i forhold til bussene i dag – men mye billigere enn å vedlikeholde en skinnegang. Det er tross alt veldig få dager i året det snør i Oslo. Og man må ha en del ekstra brøytemateriell stående. Ikke gratis, men mye billigere enn de milliardinvesteringene som gjøres i dag.

Siden disse bussene i utgangspunktet er elektriske vil de jo knapt støye. I motsetning til trikkene. Ruter har et program for å teste ut elektriske busser med forskjellig teknologi de neste to årene.

Vi trenger ikke kutte trikken helt

De vil selvsagt kreve noe ekstra infrastruktur som ladestasjoner underveis og lengre holdeplasser. Men jeg tror det er småpenger i forhold til det vi nå står i fare for å investere i trikkeutstyr. Og vi er mye mere fleksible. Det er mye billigere og enklere å flytte en trase. Fordi en slik buss tross alt har kortere levetid enn en trikk vil vi lettere kunne tilpasse oss ny teknologi etter hvert. En trikk låser oss for lang tid.

Skal vi så helt kutte ut trikken? Nei – det mener jeg ikke. Vi bør beholde noen gjennomgangsruter som for eksempel Ljabru – Bekkestua. Der har trikken stort sett grei plass. Og der er det snakk om transport over lengre avstander.

En rute hvor en slik buss med fordel kunne settes inn er på Briskebytrikken – den klarer svingen hos Erna greit – faktisk bedre enn de vanlige leddbussene. Så får vi heller male den blå – og innføre spiseplikt.

Så vidt jeg vet er det ikke bestilt nye trikker – men man er i sluttfasen. Nye trikker må vi jo uansett ha – tror jeg. Men kanskje ikke så mange. Så får det ikke hjelpe at de kanskje blir litt dyrere per stykk.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer