Luftforurensning Oslo helsefarlig luft
Sist uke ble det målt helefarlig luft fem forskjellige steder i Oslo. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Høyre krever tiltak mot helsefarlig Oslo-luft: – Miljøfartgrense på alle hovedveier og vårrengjøring nå

Sist uke viste luftmålestasjoner i Oslo "betydelig helserisiko". Den snøfrie vinteren fører til forurensning som vanligvis kommer med våren. — Tiltak må settes inn nå, sier Anne H. Rygg (H).

Høyre vil ha igang tiltak mot den farlige Oslo-lufta som vanligvis settes i gang i mars og april.

— Med den milde vinteren er symptomene vi pleier å merke på våren allerede her i januar. Kommunen må ha beredskap for gaterenhold i større deler av året, sier Anne H. Rygg (H).

Helsefarlig luft fem steder i Oslo

— Da må vi også endre vanene våre fra kommunens side, og sette inn tiltak allerede nå. NILU melder at grunnen til dårlig luft, er tørre gater og at veistøv virvles opp, sier nestlederen i Høyres bystyregruppe.

Anne Haabeth Rygg (H)
Nestleder Anne H. Rygg i Høyres bystyregruppe. Foto: Sturlason / Oslo kommune

Sist uke viste målinger at lufta var så forurenset at det var «betydelig helserisiko» i Kirkeveien, ved Aker sykehus, på Alna senter, ved Bryn skole og på Hjortnes ved E18 i Frognerkilen.

Meteorologisk Institutt varsler at det går mot snøfri-rekord i Oslo dersom det ikke kommer nedbør og kuldegrader iløpet av de siste januardagene.

— Dette er en del av det vi venter med klimaendringene. Og det viser at klimaendringene, de er her. Det blir grønnere og varmere vintre i lavlandet. Det kommer til å bli mer uvanlig at det faktisk ligger snø her, sier statsmeteorolog Kristian Gislefoss til NRK.

Uten snø virvles veistøv opp langs Oslos veier. Dette forsøkes redusert med såkalt miljøfartsgrense. Og på fire veistrekninger i Oslo er det allerede miljøfartsgrense på 60 km/t.

— Maks 60 km/t på alle hovedveier

Strekningene med miljøfartsgrene i dag er Riksvei 4 fra Sinsen til Grorud, E18 fra Hjortneskaia til Lysaker, hele Ring 3 fra Ryen til Granfosstunnelen og på Østre Aker vei fra Økern til Stovner.

Luftmåling målestasjon luft Hjortnes E18
En av målestasjonene i Oslo. Her ved E18 på Hjortnes ytterst i Frognerkilen. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Men dette er ikke nok for å redusere luftforurensningen, mener Høyre.

Partiet vil nå ha miljøfartsgrense innført som strakstiltak på alle hovedveier i Oslo.

— Miljøfartsgrenser må innføres på alle hovedveier, og settes inn når luftkvaliteten blir for dårlig, sier Anne H. Rygg til VårtOslo.

Bystyrepolitikeren fra Høyre lister også opp andre tiltak som partiet mener må settes inn for å redusere svevestøv og annen luftforurensing i Oslo.

Dyrere bomring på forurensede dager

— De som bytter til piggfrie dekk, bør kunne pante sine brukte piggdekk, så de får et ekstra dytt i retning av å bytte til dekk som er bedre for Oslolufta. Også innkrevingen av piggdekkavgiften bør kunne gjøres mer effektiv, gjennom automatisk innkreving, sier Rygg.

Eksos bil luftforurensning forurenset luft
— Miljøfartsgrenser må innføres på alle hovedveier, og settes inn når luftkvaliteten blir for dårlig, sier Anne H. Rygg (H). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Høyre vil også ha fortgang i utbygging av ladestasjoner, gi drosjer mulgihet til lading ved holdeplasser og la utslippsfrie taxier få forrangen ved drosjekøer.

På dager der det måles «betydelig helserisiko» ved luftmålestasjoner i Oslo må også takstene i bomringen økes kraftig, mener Høyre.

— Gratis å reise kollektivt

–Regjeringen har gitt Oslo mulighet til å tredoble prisen i bomringen på dager med dårlig luftkvalitet.  Vi mener dette bør brukes aktivt. Dette tiltaket burde vært innrettet mot de bilene som faktisk forurenser; person – og varebiler med dieselteknologi som er eldre enn euro VI, sier Rygg.

— Vi må også gjøre det lett for folk å velge miljøvennlig. Når høye takster innføres i bomringen på grunn av dårlig luft, må det gjøres gratis å reise kollektivt, og hvis mulig settes inn ekstra kapasitet i kollektivtrafikken. Dette rår vi over selv, og det er bare å iverksette, sier Anne H. Rygg.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer