Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
DEBATT
– Komisk av Høyre om Oslos T-banesatsing
Ikke siden 60- og 70-tallet har vi sett en lignende T-baneutbygging i hovedstadsområdet. Dette greier altså Høyres mann på Frogner å redusere til null meter. Det er faktisk litt komisk.
Det var mildt sagt noen pussige påstander Høyres Jens Jørgen Lie nylig fremmet her i VårtOslo. Høyres mann på Frogner hevder at det under det rødgrønne byrådet ikke er bygget en meter T-bane.
Det er nesten ikke til å tro at lederen i Frogner bydelsutvalg ikke har fått med seg at byggingen av Fornebubanen pågår for fullt. Det bygges 7.700 meter T-bane, mye av dette rett under føttene i hans egen bydel.
Gigantisk T-baneløft
Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i Oslo på flere tiår. Hele seks stasjoner skal bygges - et gigantisk T-baneløft som vil lette hverdagen for folk og bidra til mindre trafikk inn og ut av Oslo.
Ikke siden 60- og 70-tallet har vi sett en lignende T-baneutbygging i hovedstadsområdet. Dette greier altså Høyres mann på Frogner å redusere til null meter. Det er faktisk litt komisk.
Det bygges også i øst. Om to uker gjenåpner Furusetbanen og Østensjøbanen med en ny tunnel mellom Hellerud og Bryn som vil korte ned reisetiden. Den gamle traseen blir dessuten en nydelig turvei.
Effekten er fantastisk
Etter at MDG kom i byråd er også antall avganger med kollektivtransport økt med mer enn 30.000 per uke. Flere skal det bli, blant annet fordi byrådet har inngått kontrakt om levering av nytt signalanlegg for T-banen.
Det kan høres kanskje teknisk og kjedelig ut, men effekten er fantastisk. Med nytt signalanlegg kan vi kjøre opp til åtte ekstra tog i timen gjennom sentrum. Det gir flere avganger over hele byen.
Like viktig som å bygge nytt er å ta vare på det vi har. Derfor har byrådet doblet midlene Sporveien får til vedlikehold, for å få bukt med vedlikeholdsetterslepet på trikk og t-bane. En lite prangende satsing, men enormt viktig i det lange løp.
Strør monopolpenger
Høyre anklager også MDG for å være mot Volvatsvingen. Men her strør nok en gang Høyre om seg med monopolpenger. Høyre vet like godt som byrådet at det ikke finnes penger til dette prosjektet, uansett hvor mye vi skulle ønske det.
Jeg har heller ikke sett at Høyre setter av penger til Volvatsvingen i sine alternative budsjetter. Det blir derfor hult og ikke så rent lite uredelig å fremstille det som om Høyre kan trylle dette prosjektet på plass.
Miljøpartiet vil veldig gjerne bygge enda mer T-bane, og vi er utålmodige etter å komme i gang med blant annet ny sentrumstunnel, bane til Lørenskog og ny underjordisk stasjon på Majorstua.
Men her står det på finansiering, ikke vilje, og Høyre er ikke akkurat behjelpelige med dette. De vil ikke øke bompengene for å finansiere kollektivsatsing, og under deres åtte år i regjering kom det bare småpenger til kollektiv i byene.
Merkelige påstander
Påstanden om at det ikke bygges T-bane er altså grunnløs og på grensen til det komiske. Høyre er glad i å legge planer, men det skorter på gjennomføringen. Tilbake i 2013 gikk de borgerlige ut med et felles valgløfte om å bygge Fornebubanen, men det måtte et rødgrønt byråd til for å få startet byggingen.
Svaret for å få mer buss og bane i Oslo er ikke å slippe løs Høyre, med Frp og Industripartiet på slep, i Oslos gater. Oslo trenger et sterkt MDG for å få gjennomført store kollektivsatsinger, ikke merkelige påstander, og enda flere uforpliktende planer fra Høyre.