Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Simon Frigessi fra Oslo Arbeiderparti stiller i VårtOslo spørsmål ved Høyres politiske vilje og gjennomslagskraft i saker som omhandler kollektivtrafikken i Oslo. Innlegget er kunnskapsløst og har betydelige faktafeil. Det eneste han har rett i er kritikken av egen Arbeiderparti-regjeringen, som svikter kollektivtrafikken i Oslo.
Siden Arbeiderpartiet overtok makten i Oslo i 2015 har prisen på månedskortet økt med over 200 kroner.
I 2015 kostet månedskortet for en voksen person 650 kroner. I dag koster det 853 kroner. Det er ingen naturlov som tilsier at prisen på månedskort alltid skal stige. Det var Høyre og Venstre som i 2008 begynte å redusere prisen på månedskortet.
Et samlet borgerlig byråd, inkludert samferdselsbyråd FrPs Peter N. Myhre og bystyreflertallet, gjennomførte dette. Prisen gikk fra 720 til 550 kroner. I løpet av noen uker med hektiske forhandlinger gjorde Høyre, Venstre og Frp mer for å gjøre det billigere å reise kollektivt, enn AP, SV og MDG har klart på åtte år. Så det spiller absolutt en rolle hvem som styrer.
Høyre har vært med å senke prisen på månedskortet tidligere, og det vil vi gjøre igjen om vi får velgernes tillit til å styre Oslo trygt igjen. Vi vil også fortsette å utvikle kollektivtilbudet, slik vi alltid har gjort.
Etter åtte år ved makten har Arbeiderpartiet og resten av byrådet stort sett bare enorme kostnadsoverskridelser å vise til, ikke en meter mer T-bane.
De har stemt mot utvidelse av t-banen hele to ganger. De er imot Volvatsvingen, som vil koble Fornebubanen til T-baneringen, slik at passasjerer som skal østover mot Ullevål og Storo slipper å bytte på Majorstuen. De er imot Ensjøsvingen, som ville gjort det mulig for alle linjer østfra å kjøre noen avganger direkte ut på Ringen.
Begge disse forholdsvis ukompliserte prosjektene vil øke T-banens fleksibilitet og er prosjekter Høyre vil jobbe for å realisere om vi vinner valget.
Forrige gang Oslo hadde et blågrønt og klimaoffensivt byråd, med Høyre i spissen, ble både Holmenkollbanen og Kolsåsbanen oppgradert til metrostandard.
Ringen ble bygget, og Lørenbanen ble åpnet bare noen måneder etter valget i 2015. Oslofolk kunne kaste rutetabellen fordi det aldri var lenge til nest trikk, t-bane eller buss. Nye trikker ble satt i bestilling.
Bjørvikatunnelen ble ferdig, og Bispelokket, et av Norges travleste veikryss, kunne rives slik at byutviklingen i Bjørvika og Sørenga endelig kunne starte.
Lørentunnelen kom på plass, og det vokste opp en helt ny bydel i området. Under Arbeiderpartiets styre er det ikke bygget en eneste veitunnel som reduserer støy og støvplagene i Oslo. Både på Furuset, Manglerud og Røa dundrer trafikken forbi husveggene fordi AP-byrådet nekter å bygge veitunneler som trengs.