Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Oppsiktsvekkende: Stengingen av Ring 1 fikk likevel ikke effekt på trafikken: – Nærmest upåvirket av tiltakene
– Det kan se ut til at verken økte takster, struping av kjørefelt eller stengning av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen har noen merkbar effekt, sier Fjellinjen i en ny analyse.
Fjellinjen har analysert effekten av stengningen av Ring 1 og strupingen av elbiler i kollektivfeltet som ble innført fra mai.
Stengingen av ringveien og utkastelsen av elbiler i kollektivfeltet viser seg å ha hatt liten effekt på trafikkvolumet i hovedstaden, ifølge analysen.
– Små endringer
I september registrerte Fjellinjen 34 millioner passeringer, en økning på 0,5 prosent sammenlignet med fjoråret.
– Ser man på totalbildet, er endringene så små at trafikkvolumet er på nivå med fjoråret. Antall passeringer virker nærmest upåvirket av tiltakene som er satt inn, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen, i en pressemelding.
– Det kan se ut til at verken økte takster, struping av kjørefelt eller stengning av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen har noen merkbar effekt på trafikkvolumet i områdene hvor Fjellinjen har bomstasjoner, fortsetter Strøm Arnesen.
Størst økning østfra
Fra 6. mai til 7. september hadde ikke elbilister lov til å kjøre i kollektivfeltet. I tillegg stengte Ring 1, Oslos innerste ringvei, fra 1. juli.
I september økte trafikken noe i fire av syv innfartsårer mot sentrum sammenlignet med fjoråret.
Størst økning var i bygrense øst mot sentrum, med en økning på 3,9 prosent. Bærumsringen mot sentrum gikk ned med 0,4 prosent. Den innfartsåren med størst trafikkreduksjon var indre ring mot sentrum, som gikk ned 2 prosent.
Redusert trafikk i morgentimene
Men den største endringen i september var ikke antallet registrerte passeringer, men tidspunktet på døgnet bilene ble registrert i bomstasjonene. Trafikken mellom klokken 06.00 og 09.00 er redusert med 2,6 prosent på hverdager.
– Når vi vet at antallet registreringer over et døgn er nesten uforandret, kan det tyde på at noe trafikk har forskjøvet seg bort fra morgentimene, sier Stian Strøm Arnesen i Fjellinjen.
– Dette samsvarer med medieoppslagene knyttet til køproblematikk mellom Asker og Sandvika, og at trafikken flyter bedre nærmere Oslo.