Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Jeg registrerer en viss bestyrtelse på sosiale medier fra hardkokte sykkelaktivister som har observert at en og annen automobilfører ser sitt snitt til å parkere doningen sin i sykkelfeltet utenfor Vinmonopolet i Elisenbergveien.
Polutsalget her har opp gjennom årene blitt flittig brukt både av lokale kunder og av forbipasserende, som har helt nødvendige ærend med bil i byen. Noen av de sistnevnte finner det hensiktsmessig å stanse på veien hjem, for eksempel til Bygdøy, Bærum eller Asker, fremfor å kjøre ytterligere forurensende kilometer for å hente sine polvarer på andre utsalg.
Men med etableringen av sykkelfelt i Elisenbergveien, har parkeringsmulighetene blitt innskrenket vesentlig. Det har blitt vanskelig å finne en plass her, både for fortvilte fastboende i området og for forbipasserende, som trenger noen minutter på å gjøre unna sine innkjøp.
Debatten går høyt om den planlagte etableringen av sykkelfelt på begge sider av Gyldenløvesgate, som ligger et steinkast unna Polet i Elisenbergveien. Det fremholdes fra motstanderne at det ikke trengs noe sykkelfelt her, noe jeg som syklist støtter fullt ut.
Erfaringene fra Elisenbergveien er entydige: Få syklister bruker sykkelfeltet, og nå om vinteren er de knapt å se, tross intens måking fra Oslo Kommune for å fremme vintersykling blant uinteresserte Oslo-folk.
De fleste av oss er både bilister, syklister, fotgjengere og kollektivreisende om hverandre, og vi ønsker vel alle bare å ha en by der vi kan fungere best mulig sammen.
Som syklist kan jeg leve godt med at en og annen bil står et øyeblikk i et lite brukt sykkelfelt for å gjøre så trivelige innkjøp som man gjør på Polet.
Også syklister drikker rødvin. Personlig er jeg av den overbevisning at litt rødvinskos er viktigere for folkehelsen enn å ukritisk fremme sykling på rød asfalt.