Flytoget opplever at flere taxisjåfører fører opp usannsynlig høye beløp på refusjonsskjemaer for taxiturer når passasjerer har blitt nødt til å ta drosje ved togstans. Her drosjeholdeplassen på Oslo S sør.
Flytoget opplever at flere taxisjåfører fører opp usannsynlig høye beløp på refusjonsskjemaer for taxiturer når passasjerer har blitt nødt til å ta drosje ved togstans. Her drosjeholdeplassen på Oslo S sør.

Reagerer på svimlende krav fra taxisjåfører: – Er blitt mye verre den siste tiden

Flytoget opplever at flere taxisjåfører kommer med krav de mener er ren svindel. En sjåfør ville ha 10.000 kroner for en tur fra Oslo S til Gardermoen.

Publisert

En annen sjåfør krevde 10.490 kroner for en tur fra Gardermoen til Drammen, mens en tredje ville ha 2500 kroner ekstra for bagasje, skriver Dagens Næringsliv.

– Dette er blitt mye verre den siste tiden. Flere prøver seg, og det er grunn til å tro at dette har sammenheng med frislippet i taxinæringen i 2020. Vi forsøker så godt vi kan å redusere kostnadene, og da kan vi ikke utbetale slike summer, sier direktør for virksomhetsstyring i Flytoget, Åge Pedersen.

Det er når togene ikke går, ved for eksempel ulykker, at passasjerer kan ta taxi på rekvisisjon fra Flytoget. Da vil Flytoget i ettertid betale taxiregningen. 

Det er da at flere useriøse aktører prøver seg, men sjåfører som kommer med usannsynlig høye krav, kan ikke vente å få medhold.

– Jeg sitter med et trettitalls krav fra september som Flytoget ikke kommer til å betale. Mens Oslo Taxi har fastpris til Gardermoen på under 1000 kroner, har enkelte andre sendt krav på over 10.000 kroner for den samme turen, sier han til avisen.

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy opplyser at selskapet kun har avtaler med operatører med taksameter.

«Vi mottar av og til fakturaer fra taxioperatører som vi trenger nærmere forklaringer på», skriver han i en e-post til avisen.

Powered by Labrador CMS