Flytoget opplever at flere taxisjåfører fører opp usannsynlig høye beløp på refusjonsskjemaer for taxiturer når passasjerer har blitt nødt til å ta drosje ved togstans. Her drosjeholdeplassen på Oslo S sør.
Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB
Reagerer på svimlende krav fra taxisjåfører: – Er blitt mye verre den siste tiden
Flytoget opplever at flere taxisjåfører kommer med krav de mener er ren svindel. En sjåfør ville ha 10.000 kroner for en tur fra Oslo S til Gardermoen.
En annen sjåfør
krevde 10.490 kroner for en tur fra Gardermoen til Drammen, mens en tredje
ville ha 2500 kroner ekstra for bagasje, skriver Dagens Næringsliv.
– Dette er blitt mye
verre den siste tiden. Flere prøver seg, og det er grunn til å tro at dette har
sammenheng med frislippet i taxinæringen i 2020. Vi forsøker så godt vi kan å
redusere kostnadene, og da kan vi ikke utbetale slike summer, sier direktør for
virksomhetsstyring i Flytoget, Åge Pedersen.
Det er når togene
ikke går, ved for eksempel ulykker, at passasjerer kan ta taxi på rekvisisjon
fra Flytoget. Da vil Flytoget i ettertid betale taxiregningen.
Det er da at
flere useriøse aktører prøver seg, men sjåfører som kommer med usannsynlig høye
krav, kan ikke vente å få medhold.
– Jeg sitter med et
trettitalls krav fra september som Flytoget ikke kommer til å betale.
Mens Oslo Taxi har fastpris
til Gardermoen på under 1000 kroner, har enkelte andre sendt krav på over
10.000 kroner for den samme turen, sier han til avisen.
Kommunikasjonssjef
Åge-Christoffer Lundeby i Vy opplyser at selskapet kun har avtaler med
operatører med taksameter.
«Vi mottar av og
til fakturaer fra taxioperatører som vi trenger nærmere forklaringer på»,
skriver han i en e-post til avisen.