Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Med seg på laget har han en ikke ukjent trønder, nemlig den tidligere OL- og VM-vinnende langrennsløperen, Petter Northug (37), som inntil tidligere i år for øvrig hadde butikk under eget navn på Majorstuen.
Komiker Harald Eia (57), selv oppvokst på Rykkinn i Bærum og i dag bosatt på Berg i bydel Nordre Aker, lanserte for 15 år siden karakteren «Oslolosen» for det norske publikum gjennom humorserien «Ut i vår hage 2» på NRK.
Parodien der Kjell Aronsen, som går under navnet «Oslolosen», med brei østkantdialekt og stor skråsikkerhet serverer egne synspunkt og høyt diskutable fakta om hovedstaden på stadige byvandringer, slo umiddelbart an blant mange.
Rollefiguren har siden både hatt en plass i folks bevissthet og dukket opp i ulike sammenhenger. NRKs første innslag med Oslolosen har i dag over én million visninger på YouTube alene.
På nyåret blir «Oslolosen» altså å se i beste sendetid på en av Norges største kanaler i tospann med en av landets store langrennshelter.
«Harald Eia i rollen som «Oslolosen» skal bidra med konstant utestemme og kruttsterke meninger om hva som kreves av en skikkelig vinnerskalle», heter det i en pressemelding fra TV 2 om programmet som har fått navnet «Vinnerschkalle» og har premieredato tirsdag 20. februar.
– Folk kan forvente å se en gjeng bortskjemte idrettsstjerner bli skjelt ut etter noter og bryte sammen, før de herdes, reiser kjerringa og så å drite seg loddrett ut enda en gang, «sier» «Oslolosen» selv i pressemeldingen.
– «Vinnerschkalle» er en god blanding av seriøs konkurransereality og mye humor. Vi ønsker å legge lista høyt for deltakerne. Det skal rett og slett være et knepp opp fra andre typer konkurransereality. Når «Oslolosen» i tillegg setter et tydelig preg på konkurransene, har seerne virkelig noe å glede seg til, uttaler Northug.
– Petter Northug og Harald Eia i karakter som «Oslolosen» er en programlederduo vi gleder oss masse til å vise seerne. Sammen med ti sporty deltakere, byr programmet på en stor dose humor, glimt i øyet, men også blodig alvor og ekstremt krevende øvelser. Vi ser frem til mye action og innholdsrik underholdning, forteller programredaktør i TV 2, Trygve Rønningen, om valget om å la «Oslolosen» slippe til i TV-ruta igjen.
For ti år siden gjorde for øvrig Jo
Strømgren «Oslolosen» til dukketeater for barn på Torshovteateret.
I 2008 ble «Oslolosen» brukt som frontfigur for Oslo kommunes kildesorteringskampanje.