Mest lest
Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Kongelig Norsk Automobilklub har i lang tid jobbet med å få et løp i Formel E til Oslo. Men Oslo kommune sier nei takk til å være vertskap for det elektriske bilmesterskapet.
– Jeg er ikke kritisk til at de lander på at det er for ressurskrevende å være vertskapsby. Det er forståelig, selv om vi selvsagt gjerne skulle sett at det ble arrangert et løp i Formel E i Oslo, sier generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub, Børre Skiaker.
Formel E, eller ABB FIA Formula E Championship, som mesterskapet offisielt heter, er et internasjonalt mesterskap for elektriske formelbiler. Mesterskapet startet i 2014 og har blitt enormt populært blant bilfabrikker som Renault, Audi, Jaguar, Mercedes, BMW, Nissan, Porsche og DS. Disse er enten inne med team eller har offentliggjort planer om å delta i nær fremtid.
Blant teamsjefer og eiere finner vi kjente navn som Leonardo di Caprio, Sir Richard Branson, Alain Prost og Michael Andretti. Flere tidligere Formel 1-førere som Nelson Piquet Jr., Sebastien Buemi, Nick Heidfeld og Lucas di Grassi er med.
Formel E kjøres utelukkende på bybaner i kjente verdensmetropoler som New York, Paris, Hong Kong, Santiago, Marrakech og London.
Kongelig Norsk Automobilklub har vært blant pådriverne for å få til et løp i Oslo og har hatt møter med både arrangørene av Formel E, norske departementer og ulike organisasjoner.
– Elbilforeningen har støttet og deltatt i flere møter sammen med Kongelig Norsk Automobilklub. Vi har møtt beslutningstakere i Oslo Kommune og mente tiden var inne for en avgjørende formell beslutning om at Oslo kunne være vertskapsby for Formel E, forteller Skiaker i en pressemelding.
«Oslo kommune er positiv til arrangementer som bidrar til økt byliv og som har fokus på elektriske kjøretøyer som er i tråd med Oslo kommunes klima- og miljøstrategi. Et eventuelt Formel E Championship Race i Oslo vil imidlertid kreve store ressurser både i forhold til opparbeiding og tilrettelegging av infrastruktur, i tillegg til betydelige økonomiske ressurser relatert til vertskapsrollen. Det er derfor ikke aktuelt for Oslo kommune å være vertskapsby,» skriver byrådsavdeling for kultur, idrett og frivillighet til KNA.
I fjor kom det frem rapporter om at løpet i Montreal sommeren 2017 kostet rundt 150 millioner norske kroner å arrangere.
Bakgrunnen for at Kongelig Norsk Automobilklub har jobbet med å få et Formel E-løp til Oslo var for å skape god Norgesreklame og for å vise frem verdens uoffisielle elbilhovedstad, miljøhovedstaden Oslo, ifølge Skiaker.
– Norge er i verdensklasse når det gjelder å få folk til å kjøpe elbiler. Det er bra, men det er viktig at det ikke stopper der. Vi hadde håpet et løp i Formel E kunne satt elbilteknologi enda mer på agendaen i Norge. Norge trenger utvikling og innlandsproduksjon til det internasjonale kommersielle markedet, mener Skiaker.
Han viser til Teslas satsing på både bil- og batteriproduksjon i USA, Asias ekspansive satsing på produksjon av elbiler og Nederland som satser på montering av Tesla.
– Norge gjorde et godt forsøk med elbilen Think for noen år siden, men timingen var ikke riktig. Vi i KNA etterlyser hva norsk næringsliv i samarbeid med staten, kan gjøre for å skape kommersiell virksomhet i forlengelsen av den norske elbilsuksessen. Skal vi bare være forbrukerne som kjøper av andre eller kan vi få til en innlandsindustri rundt elbiler i Norge også? spør Skiaker.