DEBATT

Lill Fanny Sæther og Bakkehaugen borettslag på Tåsen.
Kommunen er i ferd med å omdefinere Omsorg+. Det bør ikke skje, sier Lill Fanny Sæther. Her Bakkehaugen borettslag på Tåsen.

– Boligmarkedet i Oslo blir vanskeligere og vanskeligere – nå også for de eldre

Leiemarkedet er helt ute av kontroll, og markedsleie er vanskelig å betale, spesielt for enslige pensjonister.

Publisert


 

Omsorg + var opprinnelig et botilbud til eldre som kunne klare seg selv, uten omfattende helse- og omsorgsbehov.

Hvis man ser på forslag til ny forskrift om tildeling av omsorgsbolig i Omsorg+, kan det se ut som byrådet ønsker at Omsorg+ skal fylle behovet sykehjem dekker i dag.

Det er blant annet ingen definisjon av (behov for) «heldøgns helse og omsorgstjenester» i den nye forskriften.

Likebehandlingen står i fare

I Husbankens veileder til Investeringstilskuddet står det:

«Personer som har behov for heldøgns helse- og omsorgstjenester menes her personer som trenger tjenester på ulike tider i løpet av hele døgnet. Omfanget av tjenestene vil kunne variere gjennom døgnet og over tid. Dette inkluderer personer med langvarig somatiske sykdommer, funksjonsnedsettelse, utviklingshemming, utfordringer knyttet til rus eller psykiske helse og sosiale problemer.»

Som et minimum må denne definisjonen eller en annen presis definisjon av hva som skal forståes med «heldøgns pleie- og omsorgstjenester» inn i forskriften for å lette forståelsen av hvordan forskriften skal forstås og utøves i praksis. Dette for å sikre lik behandling av søknader, samt likeverdige tjenester i alle bydelene.

De mister tilbudet

Krav om behov for heldøgns pleie- og omsorgtjenester uten definisjon kan medføre en høyere terskel for å få tildelt Omsorg+.

I nåværende forskrift om tildeling av bolig i Omsorg+ står det at målgruppa er «eldre over 67 år som har behov for et botilbud med større trygghet, aktivitet og muligheter for sosialt fellesskap». De over 67 år med slike behov mister dette tilbudet, om den nye forskriften går igjennom uten aldersfastsettelse.

Helt ute av kontroll

Selv med full implementering av Bo hjemme-reformen vil det alltid være noen som er forhindret fra å bo hjemme. Hvilke planer har Oslo kommune for dem, om sykdom rammer eller de bor i hus som ikke kan tilrettelegges av ulike grunner?

I tillegg er leiemarkedet helt ute av kontroll og markedsleie er vanskelig å betale, spesielt for enslige pensjonister. Inkludert husleien i dagens Omsorg+.

VI kan slå fast at boligmarkedet i Oslo blir vanskeligere og vanskeligere - også for eldre, og at den nye forskriften om Omsorg+ ikke vil hjelpe på dette.

Powered by Labrador CMS