Kortversjon
En mann (43) tente på leiligheten i Romsdalsgata i august 2024.
Brannen startet etter krangel med samboeren. 43-åringen sa han var lei av kvinnens snorking.
Retten mener i dommen mot mannen at menneskeliv kunne gått tapt.
Den 43 år gamle mannen må betale erstatning til kvinnen, forsikringsselskapet og må sone i fengsel i tre år og tre måneder.
- Med åpen ild tente han på brennbart materiale flere steder i leiligheten og sørget for tilgang på oksygen gjennom åpne vinduer og balkongdøren.
Sitatet er hentet fra en fersk dom i Oslo tingrett. På tiltalebenken satt en 43 år gammel litauisk mann som kom til Norge som tømrer for litt over ti år siden.
Ruset seg daglig
Via nettdating under korona ble han kjæreste med en sju år eldre kvinne. Etter kort tid flyttet han inn til kvinnens leilighet i bygården i Romsdalsgata.
Men i august 2024 var det ikke lenger noe kjærlighetsfylt forhold mellom 43-åringen og kvinnen.
Det kom frem under rettssaken mot den 43-årige litaueren.
I 2024 var han ikke lenger i full jobb, og dagene skal stort sett ha gått med til å røyke hasj og drikke alkohol i leiligheten. Samtidig var kvinnen i en fast jobb, men akkurat denne augustdagen hadde hun fri og var hjemme.
Ifølge dommen forklarte 43-åringen at han våknet av at samboeren snorket i ansiktet på ham, noe som gjorde ham kvalm, irritert og "disgusted".
Utover dagen eskalerte situasjonen med alkohol, krangling og ødeleggelser i leiligheten.
Flaks at liv ikke gikk tapt
Bygården er en såkalt 1890-gård og har åtte leiligheter fordelt over fire etasjer. Denne typen bygårder er notorisk kjent for å være brannfarlige, og har ofte dårlig med rømningsveier.
Under kranglingen og bråket søkte kvinnen til slutt tilflukt hos en nabo. Kort tid etter oppdaget andre beboere i bygården at røyken sto ut fra parets leilighet.
Trolig gikk ikke menneskeliv tapt i brannen fordi ildspåsettelsen skjedde på dagtid.
Brannvesenet ble raskt varslet av beboere i bygården og de verste brannskadene ble begrenset til leiligheten der 43-åringen hadde tent på tre ulike steder.
- Retten mener det er bevist utover enhver rimelig tvil at det var tiltalte som med vitende og vilje forårsaket brannen som medførte en nærliggende risiko for tap av menneskeliv, skriver Oslo tingrett i dommen mot 43-åringen.
Skyldte på samboer
Under rettssaken nektet 43-åringen straffeskyld, og hevdet det var hans samboer som hadde satt fyr på leiligheten. Ifølge mannen satt han på balkongen da brannalarmen ble utløst i bopelen.
I tingretten vitnet imidlertid en brannsakkyndig. Han forklarte at brannalarmen normalt utløses innen sekunder eller opptil ett minutt etter røyk eller ild oppstår.
Siden alarmen gikk flere minutter etter at kvinnen forlot leiligheten, og det samtidig ble hørt støy derfra, konkluderer retten med at tiltalte ikke kan ha sittet stille på balkongen i denne perioden.
Det ble funnet tre separate arnesteder, blant annet i gangen og på soverommet. Samtidig mener tingretten at 43-åringen sørget for oksygentilførsel til brannen ved å åpne vinduer og balkongdør.
Fengsel i over tre år
Dermed avviste tingretten at det kan ha vært en annen brannstifter enn 43-åringen. Retten fant det bevist at kvinnen hadde rømt fra bråket og kranglingen i leiligheten og var hos en nabo da brannene startet.
Den 43 år gamle mannen ble umiddelbart pågrepet da politiet ankom Romsdalsgata 10.
Tingretten legger vekt på at brannen hadde et stort skadepotensial, selv om ingen personer ble fysisk skadet. At hendelsen skjedde på dagtid, og at brannvesenet var raskt på stedet, bidro trolig til å begrense konsekvensene, påpeker tingretten.
Den tidligere samboeren er tilkjent 80.000 kroner i oppreisning. Kvinnen forklarte i retten at hendelsen har vært en stor belastning for henne, og at hun i lang tid levde med frykt og måtte bo midlertidig et annet sted i over ett år.
I tillegg til å måtte betale ekssamboeren erstatning, idømmes 43-åringen ubetinget fengsel i tre år og tre måneder.
Han må også betale forsikringsselskapet Storebrand 711.489 kroner i skadeserstatning.