Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Bilkøene vokser, ikke minst i Oslo på grunn av stengt sentrumstunnel og forbud mot elbiler i kollektivfelt. Vår tålmodighet settes hardt på prøve.
En forsker fra Transportøkonomisk institutt (TØI) ble forrige kvelden intervjuet i Dagsrevyen om køproblemer, og som ventet kom han med standardoppskriften fra den kanten; øk bomavgiftene.
Transportøkonomisk institutt sine sosialøkonomer har bare ett verktøy i kassen; øk prisen så det svir, så mye at mange nok ikke har råd til å bruke bil i morgenrushet, og mange nok presses over til å bruke buss, som er mer saktegående og mindre bekvemt, i dagens situasjon vel og merke.
Da kan vi gjerne minne om hva Trygve Hegnar en gang sa om en slik metode; «så fint, da kan vi rikingene få veien for oss selv».
Det er både trist og korttenkt at økonomiske restriksjoner som TØI stadig kommer med skal bestemme at folk med god råd overtar veikapasiteten, på en måte skal kunne kjøpe seg framover i trafikken.
Dessverre rammer en slik metode også servicebiler og håndverkere, industri og handel.
Nei, fri oss fra TØI sine økonomiske mantra om ensidig å spille på tilbud og etterspørsel. Slipp til trafikkingeniører og logistikere som har en bedre forståelse for trafikkflyt, egenskaper og behov for ulike trafikantgrupper.
Et forslag som har fått positiv oppmerksomhet er å sterkt begrense dagens 200.000 biler som hver morgen kjører inn til byen fra distriktene, ved å prioritere nyttetrafikk (industri, handel og håndverkere) i tidsrommet 06.30 - 09.00.
Samtidig kan matpakkependlerne ved positive virkemidler ledes over i busser og tog. En slik prioritering vil føre til forutsigbar trafikk og flyt i trafikken og slutt på kø, kork og kaos i morgen- og ettermiddagsrushet.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.