Aftenposten-reklamen ved Jernbanetorget onsdag ettermiddag.Foto: Vegard Velle
Aftenposten-reklame skaper sterke reaksjoner. Nå skal den fjernes: «Tonedøvt og usmakelig»
Reklamen har fått osloborgere til å reagere. – Vi ser at annonsen leses annerledes av en del enn vi hadde tenkt, erkjenner Aftenpostens kommersielle direktør, som nå tar grep.
En reklameplakat fra Aftenposten som har vært å se flere
steder i byen, har skapt sterke reaksjoner.
Annonsen viser et luksuriøst
ferieanlegg med avisens logo i form av en stor gotisk «A» i forgrunnen, der a-en utgjør siste bokstav i ordet «Gaza», fulgt av et spørsmålstegn.
Dette er reklamen som har fått flere til å reagere.Foto: Vegard Velle
Under står teksten «Abonner på verden» i mindre skrift.
Dette mener mange gjør reklamen ufølsom i lys av den
pågående krigen og de humanitære lidelsene i området. Særlig på sosiale medier har reklamen blitt møtt med motstand.
Annonse
Flere har her uttrykt sinne, skuffelse og forvirring knyttet til hvordan en slik kampanje kunne bli lansert midt i en krig og svært alvorlig humanitær krise.
«Den var rimelig tonedøv», skriver en person.
Flere peker også på at reklamen kan være direkte sårende for personer med familie eller bakgrunn fra Palestina.
«Tenk hvor traumatiserende det må være for innbyggere med røtter i Palestina. Rett og slett tonedøvt og usmakelig. Jeg håper Aftenposten rydder opp», heter det fra en annen.
Giertsen er en av dem som har delt bilde av reklameskiltet i sosiale medier, noe som har skapt sterke reaksjoner.Foto: Privat
– Dissonans
Skribent og litteraturviter Fredrik Giertsen er en av dem som har reagert sterkt på reklameskiltet på Grünerløkka i sosiale medier og mener den sender uheldige signaler.
– Det er sikkert ment å være morsomt, men det er en viss dissonans i forhold til hvordan det faktisk er i Gaza nå – et sted som er lagt i ruiner, utdyper han til VårtOslo.
Giertsen mener at reklamen, sett i lys av USAs president DonaldTrumps utsagn og nylige deling av en KI-generert video som viser ham selv og Israels statsminister, Benjamin Netanyahu, nyte livet på Gazastripen – som i den oppkonstruerte, falske videoen er omgjort fra krigssone til ferieparadis – kan tolkes som en videreføring av idéen om at Gaza kan utvikles dersom palestinerne ikke lenger bor der.
Dette ser Giertsen på som en problematisk form for markedsføring.
Svarer på kritikken
Aftenpostens kommersielle direktør, Eirik Hammersmark Winsnes, bekrefter at reklamen er en del av en større kampanje der avisen tar utgangspunkt i temaer fra nyhetsbildet.
– Reklamen er en kommentar til Trumps kontroversielle forslag for Gaza. Vi ønsker å kommunisere at for å forstå dette forslaget, inkludert reaksjoner, kritikk og konsekvenser, bør man lese Aftenposten. Vi ønsker å vise til en debatt og et spørsmål som står høyt på dagsorden internasjonalt og som vi dekker dypt og bredt, opplyste Winsnes i en e-post til VårtOslo onsdag ettermiddag.
Han erkjente da at reklamen har blitt oppfattet på en annen måte enn de hadde sett for seg.
– Vi ser at annonsen leses annerledes av en del enn vi hadde tenkt. Vi har ønsket å referere til nyhetsbildet og det som var en stor nyhetshendelse. Vi har tenkt at forslaget fra Trump er så kritisert og kontroversielt at folk vil lese annonsen i den konteksten, men vi ser at den leses annerledes av mange, fortsatte Winsnes.
Han understreket samtidig at målet var å vise til en større internasjonal debatt, men at responsen tyder på at annonsen har blitt tolket annerledes enn de hadde planlagt.