Unike butikker i byen

Velouria Vintage har slått an blant kleselskere i byen. Foto: André Kjernsli

Å handle vintage er en skattejakt. Velouria Vintage er butikken hvor klessamlerne går

Da Marius Borg Høiby og kjæresten Juliane Snekkestad, i motemagasinet Vogue, skulle fremheve sin favoritt vintage-butikk i Oslo, falt valget på Velouria Vintage.

Publisert

I Velouria Vintage, beliggende sentralt på Grunerløkka, er stativer og vegger dekket med vintage band-trøyer, designervesker og 80-tallsjeans med høyt liv. Innehaveren, Åsa Formark (47), fremhever seg selv som feminist og svoren fan av Bruce Springsteen, og i bakgrunnen spilles rockemusikk. Formark er selv litt rocka, og vintagebutikken gjenspeiles helt klart av smaken til innehaver.

– Den som handler vintage er miljøbevisst, ønsker noe individuelt og er opptatt av kvalitet, sier Åsa. Butikken med håndplukkede plagg, sko, vesker og aksessoarer hentet fra USA og Europa har eksistert i ti år. De siste åtte årene med lokale i Thorvald Meyers gate 34 på Grünerløkka.

– Jeg elsker Løkka! Området bobler av ulike mennesker og kreativitet. Stedet passer konseptet og uttrykket vårt, sier Åsa. Plaggene i butikken er plukket ut fra høy kvalitet ull, kasjmir og silke. Butikken er liten, men som Åsa sier: Vi har klemt inn det vi kan!

Det lille lokalet er overvfylt med klær på vegger og stativer. Foto: André Kjernsli

– Vi forholder oss ikke til motepolitiet

Åsa er klar på at butikken skal utfordre og inspirere folk i alle aldre.

– I blant står jeg i butikken og tenker: Det er så mange forskjellige mennesker her samlet på ett og samme sted! Og daglig kommer stamkunder innom. De ønsker å sikre seg siste påfyll fra nye varer, som kontinuerlig kommer inn.

For å kalle noe vintage, skal det være over tjue år gammelt. Åsa er opptatt av kvalitet og hva som kan fungere for butikken. – Vi forholder oss ikke til motepolitiet og kjører vår egen greie. Det skal også Velourias kunder oppleve.

– Det er det samme hvem du er og hvor du kommer fra. Vi gjør ikke forskjell på folk. Stil handler om å tolke noe individuelt i hver enkelt og ikke bare kle på noen klær.

Eier av Velouria Vintage, Åsa Formark, utenfor butikkens åtte år gamle fasade. Foto: André Kjernsli

Pixies inspirerte butikknavnet

Åsas musikkinteresse preger butikken, og bakgrunnslåtene er plukket ut og lagt inn i spillelister, til glede for kundene. – Navnet Velouria kommer fra en sang av favorittbandet mitt, Pixies, forteller hun.

Vintagesjappa samarbeider også med Sondre Justad, og artisten har holdt intimkonsert og får selge sin merchandise her.

Velouria Vintage har blitt omtalt i Vogue to ganger. Sist i forbindelse med en guide til Oslo, gjennomført av Marius Borg Høiby og hans kjæreste Juliane Snekketstad.

– Det er fantastisk å få tilbakemelding på at det man driver med funker for folk. Jeg liker å møte alle typer mennesker i butikken, sier innehaver Åsa.

Vintage-handel er en skattejakt

Å handle vintage er en skattejakt. – Jeg vet at mange som handler vintage for første gang kan bli overveldet av alt de finner, forteller Åsa.

Under handleturen mener hun det kan være lurt å være tålmodig og ikke få panikk. – skriv gjerne en liste over hva du ser etter på forhånd.

I løpet av høsten får Velouria Vintage også en nettbutikk. På tide, synes Åsa. Men selv om folk snart kan handle vintage fra butikkens nettside, synes Åsa at det aller gøyeste er når noen kommer inn og finner akkurat det de har lett etter lenge.

– Jeg tror vintageshopping setter i gang instinktet vi har for å jakte. Før var vi matsamlere, nå er vi klessamlere!

Her kan du lese om flere unike butikker i byen.

Powered by Labrador CMS