Brubiten med påskriften «Jernoverbygningen utført av Erik Ruud mek. verksted 1924» i grabben på gravemaskina.

Her blir siste rest av den gamle T-banebrua ved Bryn fjernet: – Det føles bra!

I helga ble den gamle T-banebrua over Østensjøveien fjernet for godt. — Dette var siste gang vi helstengte veien.

Publisert

– Alt gikk etter planen, slik at biler og busser igjen kunne passere fra grytidlig i morges, opplyser Sven Christian Stenvaag i Sporveiens kommunikasjonsstab i en e-post til VårtOslo.

– Dermed har vi helstengt Østensjøveien for siste gang – det føles bra, konstaterer kommunikasjonsrådgiveren.

99 år gammel

Natt til lørdag var Østensjøveien stengt for biltrafikk i forbindelse med at den gamle og lave T-banebrua skulle rives.

Brua ble tatt ned bit for bit i helga.

«Jernoverbygningen utført av Erik Ruud mek. verksted 1924» sto det å lese på metallskiltet på brua som i helgen ble revet.

«Jernoverbygningen utført av Erik Ruud mek. verksted 1924» sto det på metallskiltet.

Overgangen var med andre ord ett år fra å ha stått i hundre år. De gamle T-baneskinnene mellom Brynseng og Hellerud er allerede revet.

Flere gravemaskiner var i helga i aksjon på stedet for å få brua fjernet.

Åpner banen i september

– Snart er den gamle og svingete T-banestrekningen for alvor historie, konstaterte Sporveiens prosjektleder for Østensjøbaneprosjektet, Henning Johnsen, da VårtOslo omtalte rivingen før helga.

Veien måtte stenges for biltrafikk mens rivingen pågikk.

– Østensjøbaneprosjektet i Sporveien fortsetter sitt arbeid gjennom sommeren slik at vi kan åpne Østensjø- og Furusetbanen i september. Det gjenstår fortsatt mye arbeid før Oslos nye T-banetrasé er på plass, men foreløpig går alt etter planen, fortsatte han.

Her ligger den gamle brua i en haug etter riving.

Powered by Labrador CMS