Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Belønningen skal gjøre det enklere for folk flest å svelge økte klimaavgifter, sier miljøpolitisk talsperson Andreas Halse i Oslo Arbeiderparti til Klassekampen.
– Fram til i dag har vi tatt inn bompenger fra bilistene og brukt dem på kollektivtilbud og sykkelveier. Det er aktverdig, men kanskje vi må se på måter som er mindre omstridt, sier han.
Tirsdag åpnet Ap-leder Jonas Gahr Støre for å gjøre karbonavgift til fordeling (KAF) til Ap-politikk. Ordningen som i fjor ble innført i Canada, har støtte hos blant andre Naturvernforbundet, SV, MDG og Rødt.
Karbonavgift til fordeling er en markedsbasert mekanisme for å redusere karbonutslippene som driver de menneskeskapte klimaendringene. Mekanismen er en progressiv avgift på karbonbasert brensel. Deretter blir hele eller deler av avgiften tilbakebetalt utjevnet til alle skatteyterne.
Senterpartiet har vært skeptiske til ordningen, som de mener kan slå skeivt ut for folk i distriktene som er avhengige av bil som fremkomstmiddel.
Andreas Halse i Oslo Ap utelukker ikke at debatten om tiltaket kan bli stor også internt i Arbeiderpartiet. Han mener ordningen først bør prøves ut i byene, før den eventuelt kan utvides til hele landet.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.