Til høyre i dette krysset ligger Ensjø T-bane. Til venstre ligger butikker og treningssenter. Foto: Per Øivind Eriksen

Ny påkjørsel i et av Oslos farligste kryss

Kun fire dager inn i det nye året, så ble den første fotgjengeren påkjørt av en bil i krysset Ensjøveien/Gladengveien på Ensjø.

Publisert

I går morges skrev politiet på Twitter: «Ensjøveien ved Gladengveien. Trafikkulykke. Fotgjenger påkjørt. Nødetatene er underveis».

Rett etterpå kom meldingen «Vi er på stedet. Fotgjengeren er bevisst, har smerter i skulder og hodet. Vil bli tatt med av ambulansen til videre behandling. Vi avhører bilfører og vil foreta undersøkelser på stedet».

En time senere skrev politiet «Fotgjenger er formentlig ikke alvorlig skadd. Bilførers førerkort er midlertidig beslaglagt som følge av det hendelsesforløpet som er avklart. Politiet oppretter sak».

Farlig kryss

Aftenposten skrev i juli 2018 at Ensjøveien og krysset Gladengveien var et av Oslos tolv farligste steder/veistrekninger, basert på alle ulykkene som skjer der. I alt 18 ulykker med personskade ble registrert i Ensjøveien i perioden 2013 til 2018.

Vi skal faktisk ikke lengre tilbake enn til 31. oktober da en annen fotgjenger ble påkjørt i området Ensjøveien/Rolf Hofmos gate. Også det skjedde på morgenen.

Det er mange personer som krysser veien her på vei til og fra T-bane, butikker og trening. Det er også mange biler som kjører her både som jobbreiser og som handlende i de to butikkene Rema 1000 og Kiwi.

Bilene kjører fortere

Det er etablert sykkelbaner på begge sider av veien i både Ensjøveien og Gladengveien. De siste årene har det blitt parkering forbudt langs Gladengveien, noe som har gjort området mer oversiktlig, men sannsynligvis også økt kjørehastigheten på bilene.

– Selv om det er skiltet 40 km/t i begge veiene, så kjøres det fortere fordi kjørebanene og sykkelbanene bidrar til at veien oppleves som bred. Kanskje må tanken om å sette opp en lysregulering for hele krysset vurderes på nytt, sier Per Øivind Eriksen, på nabolagsbloggen Ensjø – aktuell informasjon.

Lage smalere vei

Et annet forslag er å gjøre veien smalere med kantstein mot sykkelbanen samt løfte denne fem til ti cm. En smalere kjørebane kan få bilene til å redusere farten.

– Jeg vil på det sterkeste oppfordre alle brukere av Ensjøveien til å vise hensyn og tenke trafikksikkerhet, slik at vi kan få færre slike hendelser på Ensjø, sier Eriksen.

Powered by Labrador CMS