En av de sju grønne sykkelrutene i Oslo går langs Frognerbekken. Lommeguide til alle de sju rutene kan lastes rett ned på mobilen fra egne sider laget av Syklistenes landsforening. Foto: Øyvind Wold / Syklistenes Landsforening

Idylliske Frognerbekken en av sju grønne, familievennlige sykkelruter i storbyen Oslo

De sju grønne rutene Syklistenes landsforening lanserer med egen nedlastbar lommeguide til mobilen, er familievennlige og går langs bekker og grøntområder midt i storbyen Oslo.

Publisert

De aller fleste har fått med seg at stadig flere gater og veier i Oslo har fått  spesialfilene for syklister med rød asfalt.

— Dette er vel og bra, men det er ikke optimalt med tanke på sikkerheten, sier Kari Anne Solfjeld Eid.

Hun er leder for Syklistenes landsforening i Oslo. Og påpekte at andelen syklister i hovedstaden stadig øker.

— El-sykler flater ut byen

— De elektriske syklende er med på å flate ut byen vår, og du behøver ikke å hoppe i dusjen når du ankommer målet. Dessuten viser undersøkelser at en stor andel el-syklister gjerne bruker sykkelen hele året, sier Anne Solfjeld Eid til VårtOslo.

— En studie over 13 år i 12 ulike amerikanske byer konkluderer med at det er adskilte sykkeltraseer som er tryggest og best. Trafikkavviklingen blir bedre for bilister, syklende og gående, mener Anne Solfjeld Eid i Syklistenes landsforening. Foto: André Kjernsli

Sammenhengende sykkelinfrastruktur er det viktigste virkemiddelet for å oppnå de hårete målene om at 20 prosent av alle reiser i Oslo skal gjennomføres på sykkel, mener både flertallet i Oslo bystyre og Syklistenes landsforening.

Men det er fortsatt langt til det målet, selv om byens sju første grønne sykkelruter ble lansert mandag.

Idylliske Østensjøvannet har et av Nord-Europas rikeste fugleliv og ligger mellom Oppsal, Bøler, Skøyenåsen, Manglerud og Abildsø. Foto: Øyvind Wold / Syklistenes Landsforening

De grønne sykkelrutene i Oslo er familievennlige og går langs elver, innsjøer og idrettsanlegg, gjennom parker samt større og mindre skogholt.

Syklende ordfører

Prøver du noen av byens sju grønne sykkelruter, vil du trolig bli overrasket over hvor fine, fredelige og trygge sykkelmuligheter som finnes i en storby som Oslo. Rutene er i hovedsak veldig lette og kan sykles av barn fra 6–7 års alder, opplyser Syklistenes landsforening.

Oslos syklende ordfører Marianne Borgen (SV) slår av en prat med andre syklister på Youngtorget. Foto: André Kjernsli

Tilstede ved lanseringen av de grønne sykkelrutene var også byens ordfører Marianne Borgen. Hun ankom selvfølgelig lanseringen ved Youngstorget på sykkel. Og hastet avgårde på sykkel. Men før hun forsvant fortalte ordføreren at en fersk udnersøkelse viser at bare en av fem syklister er komfortabel med å ferdes på to hjul i Oslo.

— Vi har gjort mye for syklistene, men mye arbeid gjenstår, sa Borgen før hun syklet videre.

Camp Deichman er et rullende utendørsbibliotek som forflytter seg rundt i Oslo i hele sommer. Foto: André Kjernsli

— En studie over 13 år i 12 ulike amerikanske byer konkluderer med at det er adskilte sykkeltraseer som er tryggest og best. Trafikkavviklingen blir bedre for bilister, syklende og gående. Beregninger viser en nedgang i antall dødsulykker på hele 44 prosent de stedene adskilte sykkeltraseer er etablert.  Tallene er klare, sier fylkesleder Anne Solfjeld Eid i Syklistenes landsforening.

Last ned grønne ruter på mobil

De som møtte opp på Youngstorget mandag ble fristet med gratis kaffe fra en syklende kaffebar, og Camp Deichmans sitt ferske utendørs sykkelbibliotek var også innom. Sykkelverksteder som Red Bike og Mora di fikser sykker´n kunne friste med gratis sykkelservice på stedet.

En av gutta fra Red Bike tar seg en kaffe i den syklende kaffebaren. Foto: André Kjernsli

Men det var de grønne sykkelrutene som er viktigst. Navigering kan du enkelt gjøre på mobilen, opplyste Syklistenes landsforening. Det er laget en egen nettside der du kan scanne QR-koder og laste ned gpx-filer.

Navigering kan du gjøre på mobil. Ønsker du sykkelruter rett på din mobil kan du finne dem via Syklistenes landsforenings Grønne sykkelruter.

Powered by Labrador CMS