Ekspert på forebygging i Tryg Forsikring, Øyvind Setnes, kjører selv elektrisk sparkesykkel. Han frykter flere ulykker i tiden som kommer. Foto: Tryg Forsikring

Forsikringsselskap frykter alvorlige ulykker med elsparkesykkel i sommer

– El-sparkesykler er slett ikke risikofrie. Fra andre land kjenner vi til flere dødsulykker der el-sparkesykler har medvirket, sier ekspert på forebygging.

Publisert

Elektriske sparkesykler erobrer gatebildet i Oslo, til glede for noen og irritasjon for andre. Det populære fremkomstmiddelet har en motor som kan kjøre i opptil 20 km/t, og det er verken aldersgrense eller påbud om hjelm.

Nå melder forsikringsselskapet Tryg Forsikring at de frykter flere ulykker alvorlige med sparkesyklene i tiden som kommer.

– Vi frykter at det vil skje alvorlige ulykker i sommer hvor el-sparkesykler er involvert. I andre land har vi el-sparkesykler medvirket til en rekke alvorlige ulykker i utlandet, blant annet fire dødsulykker. Det er med andre ord ikke risikofritt, og spesielt barn i bytrafikken bekymrer, sier Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring.

Skremt av akselerasjonen

El-sparkesyklene tilhører det man kaller mikromobilitet, som også omfatter elektriske ståbrett og ståhjulinger, som segways. Kjøretøyene er klassifisert som sykkel og har de samme reglene som gjelder for vanlig tråsykkel.

– Jeg har selv prøvd en el-sparkesykkel og ble svært overrasket over den kraftige akselerasjonen. Man må ha fart for å holde balansen, og det at man står oppreist på de små hjulene gir et høyt tyngdepunkt. Treffer man en fortauskant er sjansen stor for at man faller fremover. Den føles ustabil når bakken er ujevn og farten er lav, men som med alt annet kan man trene seg til bedre ferdigheter, forteller han.

Rundt om i byen står det en mengde el-sparkesykler folk kan leie. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Ikke et uskyldig leketøy

I likhet med sykler, er det ikke ubetinget tillat å bruke el-sparkesykler på fortau, noe som øker risikoen for sammenstøt i bytrafikken.

– Hvem som helst kan ta de i bruk, også barn uten erfaring. Men el-sparkesykkel er ikke et leketøy, og det er utrolig viktig å øve før en begir seg ut i trafikken, helst et sted uten biler. Det er for eksempel ikke enkelt å ha en hånd på styret og bruke den andre til å signalisere at du skal svinge. Du bør uansett bruke hjelm, og spesielt barn bør i tillegg ha annet beskyttelsesutstyr på armer og ben, sier Setnes.

Vegvesenet: – Kan få høy fart

Hans Olav Hellesøe, leder av ulykkesanalysegruppen i Statens Vegvesen, mener at folk må være oppmerksomme og vise hensyn i trafikken for å unngå skader og ulykker.

– Har du da høy fart og lite kontroll, kan det fort oppstå ulykker med personskader, sier Hans Olav Hellesøe i Statens Vegvesen. Foto: Statens Vegvesen

– Ta hensyn til de rundt deg og ta det med ro. El-sparkesyklene kan oppnå høy fart og med det utgjøre en stor kraft. Vår oppfordring er vise hensyn til andre i trafikkbildet og gjør ditt for å unngå uhell, sier Hellesøe.

Unngå små barn på fortau

For å bruke en el-sparkesykkel på fortau, gatetun eller i en gågate må gangtrafikken være liten og du må ha tilnærmet gangfart. Så lenge du kjører, regnes du som en kjørende, mens triller du den ved siden av deg regnes du som en gående.

– Husk at fotgjengere gjerne kan gå flere sammen i bredden, spesielt i sentrum av byene. De gående, ikke minst barn, er ubevisste på at det kan komme noen i høyere fart fra siden eller bakfra. Dessuten hører de gjerne ikke den elektriske motoren i en slik sparkesykkel. Har du da høy fart og lite kontroll, kan det fort oppstå ulykker med personskader, sier han.

Fjernes på 17. mai

Onsdag skriver Aftenposten at de to største aktørene på utleie av el-sparkesykler, Voi og Trier, har besluttet at el-sparkesyklene fjernes fra hovedstaden på 17. mai. Dette skjer ifølge Eric André, som er Norden-sjef i Voi, av sikkerhetshensyn.

Barnetoget 17. mai langs Karl Johan. Foto: Ruter

– På 17. mai er det mange mennesker som er ute. Det er dårlig med plass og mange som er på byen er beruset, noe som øker risikoen for ulykker. Vi ønsker å unngå ulykker. Derfor har vi bestemt oss for å fjerne syklene, sier André.

Også konkurrenten Tier fjerner sparkesyklene av operasjonelle hensyn, ifølge Aftenposten.

Har registrert skader

Hos legevakten har de foreløpig ingen statistikk på ulykker med el-sparkesykkel, ifølge seksjonsoverlege Knut Melhuus.

– Vi har en fortløpende registrering på dette og har fått inn folk som har skadet seg. Men det er ikke en dominerende skade hos oss, sier Melhuus.

Powered by Labrador CMS