Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Endringen har virkning fra 1. januar 2025, og Flytogets ruter blir en del av Vys tilbud i løpet av de neste tre årene.
Etter sammenslåingen skal de reisende kunne reise med flytoget med samme billett som de bruker på kollektivtilbudet ellers i området.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
Flytoget er et hurtiggående tog som går mellom Drammen, Oslo og Oslo lufthavn Gardermoen. Onsdag har de ansatte i de to selskapene fått beskjed om at de nå får en felles arbeidsgiver, skriver VG.
NRK meldte om saken først.
Innen 2028 skal de reisende kunne reise med flytoget med samme billett som de bruker på kollektivtilbudet ellers i området.
– På sikt blir kollektivtilbudet til Gardermoen enda bedre. Det blir mindre ventetid mellom avgangene, bedre plass og de som reiser, kan bruke Ruter-billett på alle togene, sier samferdselsministeren.
Mye av grunnen til sammenslåingen er stor befolkningsvekst og passasjervekst på Østlandet de siste årene. Jernbanedirektoratet har anbefalt at togavgangene gjennom Oslo bør være tilgjengelig for alle, også de som ikke skal til flyplassen.
Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget, sier i en pressemelding at de var imot sammenslåingen.
– Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for, sier han.
Vy på sin side tror sammenslåingen blir en suksess.
– Vi ser fram til å bli kjent med Flytogets dyktige medarbeidere, og sammen videreutvikle togtilbudet på Østlandet, for både hverdagsreisende og de som skal ut å fly, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad i en pressemelding.
– Norge har en liten jernbanesektor, men to statlige togselskap. Det er fornuftig å samle kreftene i møte med framtidig konkurranse fra langt større, utenlandske togselskap, sier hun videre.
Samferdselsministeren har uttalt at de to selskapene skal være likestilte i sammenslåingsprosessen. Nistov mener dette er viktig for å videreføre kulturen i sitt selskap.
– Selv om organiseringen nå blir annerledes, skal Flytoget fortsette å utfordre og være kompromissløse på vegne av kunden. Det fortjener de reisende. Og det fortjener norsk jernbane, uttaler han.
Både Frp og Høyre er kritisk til at selskapene skal slås sammen.
– Det er utrolig at Støre-regjeringen vil gjøre gull til gråstein. Vy er en av Norges minst populære merkevarer, mens Flytoget ligger helt i toppen. Det er ikke bra for togpassasjerene at vi igjen får et NSB-monopol i landet, sier Trond Helleland i Høyre.
Frp trekker også fram at Flytoget er et tilbud som mange kunder er fornøyd med.
– Dette kommer ikke til å gjøre togtilbudet bedre, snarere tvert om. Frp vil opprettholde flytog-tilbudet, som i dag er Norges nest mest populære selskap, sier jernbanepolitisk talsperson i partiet Morten Stordalen.
Til dette sier Nygård at Vy nå skal lære av Flytogets gode renommé.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier statsråden.
SV støtter regjeringen i sammenslåingen og mener det vil utnytte jernbanekapasiteten på en bedre måte og sikre effektivitet.
– Det er en samlet styring av jernbanen som gir best resultater. Solberg-regjeringens oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen har avsporet jernbanepolitikken i Norge, sier transportpolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås, til NTB.