DEBATT
– I dag er det tillatt for tolvåringer å kjøre elsparkesykkel i trafikken, i høy fart, ofte uten hjelm og gjerne to og to på samme kjøretøy, mener Cecilie Lyngby og Britt Fossum.
Foto: Geir Olsen / NTB
– Elsparkesykler er ikke leketøy. Aldersgrensen må heves
– Oslo-politiet melder om over 780 skader knyttet til elsparkesykkelbruk i fjor. Det er en dramatisk utvikling og et tydelig varsel om at dagens regler ikke fungerer. Det er særlig én ting vi må ta tak i umiddelbart: aldersgrensen.
I dag er det tillatt for tolvåringer å kjøre elsparkesykkel
i trafikken, i høy fart, ofte uten hjelm og gjerne to og to på samme kjøretøy.
Dette er ikke trygt, og det er ikke rettferdig overfor verken barna selv, andre
trafikanter eller helsevesenet.
Vi ser det stadig, små barn som fyker nedover Sørkedalsveien
og andre veier i høy hastighet, gjerne på utleiesykler, gjerne uten noen form
for beskyttelse.
Det er bare flaks som gjør at det ikke går galt. Men vi kan ikke ha et regelverk som er avhengig av flaks.
Ikke et leketøy
Elsparkesykler har utviklet seg fra å være en praktisk
mikromobilitet for voksne til å bli et leketøy for barn. Men dette er ikke
leketøy. Det er et kjøretøy. Det må tas et ansvar.
Våre forslag er enkle og realistiske:
- Hev aldersgrensen til minimum 15 år, slik det er i mange
andre europeiske land.
- Still krav til opplæring og bevisstgjøring, for eksempel
gjennom skolen.
- Sørg for at regelverket for bruk og parkering faktisk
håndheves, spesielt ved utleie.
Ansvar for sikkerhet
Vi er glade i ny teknologi. Vi ønsker mobilitet. Men vi må
ikke glemme vårt ansvar for sikkerhet og sunn fornuft.
Barn skal ikke måtte bli en del av skadestatistikken. Derfor
må vi ta grep.