Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Elbusskaoset i Oslo som følge av innstillinger i sprengkulda er et resultat av barnesykdommer, sier Unibuss, som kjører bussrutene for Ruter.
– Med ny teknologi, ny infrastruktur og 260 elektriske busser, så har det vært noen barnesykdommer,
sier teknisk direktør Henrik Anderberg i Unibuss til Teknisk Ukeblad.
– Noen ganger handler det om infrastrukturen, og noen ganger om interoperabiliteten med bussene, mener Unibuss-direktøren.
Mandag ble 1.000 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt.
Det ble samtidig innført fullstendig driftsstans for alle busser sør i Oslo.
Ifølge Ruter har problemet vært at de fleste bussene i Oslo er elektriske, og elbusser blir raskt tomme for strøm i kulda.
Lading tar også mye lengre tid.
– Visse dager har det vært mer enn vi har forutsett. Det har vært kombinasjoner med glatte veier, at snømåking ikke har kommet i gang, og det har vært hendelser i trafikken som ikke hjelper på, sier Anderberg.
– Vi jobber med dette hver dag, men kan konstatere at vi må ha flere hurtigladere. I en busspark med 100 ladepunkter skal de fleste saktelade over natten, sier Unibuss-direktøren.
– Så trenger man kanskje ekstra påfyll før ettermiddagsrushet på enkelte ruter. Det hadde vært praktisk med noen flere hurtigladere for å ta hånd om situasjoner hvor det trengs, sier han.
Driften blir betydelig bedre neste vinter, forventer Anderberg.
– Alt var ikke rosenrødt før heller. Elbussene har kommet for å bli, legger han til.