Elsparkesyklister i sykkelfelt i Oslo.
I dag starter den nye lisensperioden for utleie av små elektriske kjøretøy i Oslo.

Omtrent 3.000 elsparkesykler forsvinner fra Oslos gater

Fra og med i dag skal Voi, Ryde og Lime stå for byens små, elektriske kjøretøy. Men siden Lime kun leier ut elsykler forsvinner derfor flere elsparkesykler fra markedet. — Det er en enorm etterspørsel der ute, men reglene er for firkantet, sier Voi-sjefen.

Publisert

1. april starter den nye lisensperioden for utleie av små elektriske kjøretøy i Oslo kommune. Det er Voi, Ryde og Lime som skal tilby til sammen 8.000 av disse til hovedstadens befolkning det neste året.

Ettersom utleieaktøren Lime kun leier ut elsykler, blir det i praksis nesten 3.000 færre elsparkesykler.

Sommeren 2021 var det opp mot 30.000 elsparkesykler i Oslo på det meste. Da manglet det reguleringer, og fra og med i dag blir det totale antallet elsparkeykler til leie nærmere 5.000. Det mener Voi er alt for lavt.

Som eneste utleieaktør som får fortsette for andre året på rad, mener Voi at det er på tide å doble antallet elsparkesykler i byen og gjenåpne om natten.

— Tilbudet av elsparkesykler blir nå drastisk redusert. Det er synd for brukerne. Det er en enorm etterspørsel der ute, men reglene er for firkantet. Taket på antall elsparkesykler burde vært minst dobbelt så høyt, sier Christina Moe Gjerde, leder for Voi sin virksomhet i Norden og Benelux.

Frem til lørdag var det Bolt, Tier og Voi som hadde lisens i Oslo-markedet, men nå er altså de to førstnevnte byttet ut med Lime og Ryde. Lisensperioden er på ett år av gangen, og regnes fra 1. april 2023 til 31. mars 2024.

Powered by Labrador CMS