Illustrasjonsbilde av visjonene om bilfritt byliv ved Domkirken og Stortorget i Oslo sentrum.
Illustrasjonsbilde av visjonene om bilfritt byliv ved Domkirken og Stortorget i Oslo sentrum.

Biltrafikken i Kirkegata og gata Grønland stenges midlertidig til fordel for miljø og trivsel

— Bilens storhetstid i Oslo sentrum er definitivt over, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG).

Publisert

Denne uken vedtok byrådet en ny tiltaksplan for Bilfritt byliv.

Programmet har som formål å skape en mer levende by, der mennesker prioriteres over biler og offentlige rom benyttes til aktivitet, lek, kultur, grønn mobilitet og opphold.

Oslo kommune har øremerket 53,4 millioner kroner som i løpet av 2022 vil gå til nye tiltak for at flere innbyggere og besøkende kan oppsøke og ta i bruk sentrumsområdene i et bilfritt miljø.

Les også: Merkelig rettsak om kjøp og salg av gull ved mynthandler i Vika. Salget skjedde under mystiske omstendigheter, mente politiet

Florerer av tilbud

Når deler av Kirkegata stenges for biltrafikk i 2022, vil byrådet bruke tre millioner kroner på nye tilbud i området. Det planlegges blant annet en midlertidig skoggate inspirert av den populære lommeskogen som stod foran Deichman bibliotek i Bjørvika i sommer.

Andre planlagte tiltak er sittegrupper, lekeapparater og møteplasser som vil kunne bidra til flere besøkende og mer aktivitet i området.

— Bilens storhetstid i Oslo sentrum er definitivt over. Vi fortsetter arbeidet med å gjøre sentrumsgatene tryggere, triveligere og mer tilgjengelige for folk. Bilene må vike og vi legger til rette for at gater og tidligere parkeringsplasser kan fylles av mennesker, dyr og hyggelig byliv. Tenk bare så fint det blir for små og store når de kan besøke en grønn liten byskog midt i sentrum av hovedstaden, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen (MDG).

Utvider arealene

Gata Grønland, som strekker seg fra Nylandsbrua forbi Grønlands torg mot Grønlandsleiret, skal prøvestenges i en periode.

Utformingen av nytt konsept vil skje i dialog med ByKuben og Bydel Gamle Oslo, og det er satt av 1,9 millioner kroner til beplantning og fysiske elementer som skal bidra til økt bruk og trivsel.

— Det bor mange barnefamilier på Grønland og Tøyen, og mange bor trangt. Derfor er behovet stort for trygge og gode uterom, og pandemien har bare forsterket dette. Grønland er en fantastisk del av byen som har potensial til å bli enda bedre. Her kryr det av gående og syklende på for liten plass, så dette kommer til å bli veldig bra for både beboere og besøkende, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG).

— Som folk også har sett i sentrum bedres tilgjengeligheten for de som virkelig trenger det når vi stenger for privatbiler. Varelevering, HC, utrykningskjøretøy og lignende tar vi selvfølgelig med i planleggingen og finner gode løsninger for, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS