Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Vikingskipmuseet er en av Oslos aller største turistattraksjoner og tiltrekker seg besøkende fra inn- og utland. På sommeren er ofte samtlige av de 90 parkeringsplassene bak museet fylt av biler med skilt fra hele Europa. I tillegg til biler med kjennetegn fra alle kriker og kroker i Norge.
Men i plan- og bygningsetatens forslag til parkering for det "nye" museet som skal bygges, var samtlige parkeringsplasser fjernet. Kun fem p-plasser for bevegelseshemmede var tegnet inn i forslaget plan- og bygningsetaten sendte til politisk behandling hos Ap/SV/MDG-byrådet, skriver NRK Østlandssendingen.
SE BYPRAT: Slik påvirker de nye reglene for bilparkering byen vår
Kun 250 sykkelplasser burde etableres når vikingskipenes nybygg står ferdig om fem år, mente etaten. Men selv sykkelvennene i det rødgrønne byrådet mente dette var litt vel spesielt.
— Vi syntes i og for seg etaten hadde et godt poeng, men det er likevel hensiktsmessig å ha noe kapasitet, sier byrådssekretær Rasmus Reinvang (MDG) til Østlandssendingen.
I saken Ap/SV/MDG-byrådet fremmer for Oslos bystyre foreslås det likevel en kraftigreduksjon i antall p-plasser ved det verdenskjente museet. Byrådet foreslår at dagens parkering reduseres fra 90 til 20 plasser. Og at det blir laget 175 plasser for sykler.
— Jeg har personlig veldig god erfaring med å sykle ut til Bygdøy. Nå blir det også lagt enda bedre til rette for sykling til Bygdøy, sier Rasmus Reinvang til NRK.
I forslaget fra byrådet ligger det inne 17 plasser til oppstilling av busser. Det haster å få saken gjennom bystyret før sommeren fordi det er staten som betaler for opprustingen av Vikingskipmuseet. Dersom reguleringen ikke vedtas, risikerer Vikingskipmuseet å ikke komme med i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019. Derfor blir byrådets forslag trolig vedtatt i bystyrets møte 23.mai.