Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Mange opplever en fryktkultur. Lærerne opplever at det ikke er rom for å ytre seg. Når de har kommentert på Facebook eller delt innlegg, har de fått beskjed om at det ikke er ønsket, sier Eivor Evenrud til Klassekampen.
Nestlederen av kultur- og utdanningskomiteen i bystyret er egentlig barnehagelærer. Før hun ble heltidspolitiker for Rødt i rådhuset, blogget Evenrud om jobben i barnehage, og delte ofte innleggene på Facebook. Eivor Evenrud har selv opplevd at ytringer hun har delt offentlig er blitt karakterisert som illojale.
Som nestleder i utdanningskomiteen har Evenrud nå benyttet bystyrets reglement til å arrangere en høring om saken der lærer Simon Malkenes blir beskyldt av ledelsen ved Ulsrud videregående skole for å ha krenket sine egne elever. Krenkelsen skal ha skjedd da Malkenes i NRKs Dagsnytt 18 leste opp eksempler på hva som skal ha skjedd i hans klasserom. Riktignok var elevene anonymisert, men likevel har skoleledelsen ved Ulsrud innledet disiplinærsak mot Malkenes.
I kjølvannet av Dagsnytt 18-debatten publiserte Aftenposten et leserinnlegg fra elevene. Innlegget var skrevet i det som lignet mistenkelig på et "skoleleder-språk". Ganske raskt begynte spekulasjonene om at det egentlig var ledelsen, og ikke elever ved Ulsrud videregående, som hadde forfattet brevet. Skolens rektor, David Dunlop, har kategorisk nektet for at brevet ble ført i pennen av skolens ledelse.
Men mandag kunne Aftenposten avsløre at eposten med elevenes leserinnlegg stammet fra PCen som tilhører en avdelingsleder ved Ulsrud videregående skole. Nå fortsetter rektor David Dunlop å avvise at noen i ledelsen skal ha hjulpet elevene med å skrive selve brevet. Rektoren hevder at det ikke er uvanlig at ansatte låner bort sin PC til elever i ulike sammenhenger.
I leserinnlegget er det flere ting som tyder på at det ikke er elever ved Ulsrud videregående skole som selv har forfattet innholdet. Ett eksempel er følgende setning: "Malkenes`fokus på inntakssystemet som ikke fungerer, fører, slik vi ser det, til at inntakssystemes negative sider bare blir forsterket". Språket i leserinnlegget, som ifølge rektor er forfattet av elever i Malkenes' klasse, kan lett tolkes som klassisk "skoleleder-språk".
— Dette er uetisk og illojalt. Det går bare ikke an at en skoleleder på en skole i Oslo bistår elever mot en kollega som ytrer seg helt legitimt, sier Eivor Evenrud til VG.
På sin Facebook-side skriver Evenrud: " Man behøver ikke være Einstein for å å skjønne hva som har skjedd her. Noen må gå, og det er ikke Malkenes".