– Dette templet til moderne kroppskult erstatter et tidligere bygg som neppe ville vunnet noen skjønnhetskonkurranse, men som hadde en myk bue mot himmelen og holdt seg relativt smalt, sier Arkitekturopprøret om Tøyenbadet.

To Oslo-bygg var nominert til grøssprisen fra Arkitekturopprøret: – Gir assosiasjoner til asbestfylte kontorblokker

Heller ikke i år vant Oslo grøssprisen. I stedet tok tre boligbygg, omtalt som en «heksetrio», i Kristiansand prisen for årets styggeste. Oslo fikk derimot hedersprisen.

Publisert

Kortversjon

  • Arkitekturopprøret har delt ut priser for Norges styggeste og vakreste nybygg.
  • Construction City og Tøyenbadet i Oslo var nominert til Grøssprisen.
  • Construction City kritiseres for sin gulbrune fasade og ubrukelige utearealer.
  • Tøyenbadet får kritikk for sitt store volum og mangel på myke former.

For femte år på rad har Arkitekturopprøret torsdag kveld delt ut prisen for Norges styggeste og vakreste nybygg. Grøss-medaljen for styggeste bygg gikk til «De tre søstre» i Kristiansand. Byggene omtales som en «heksetrio».

Tre søstre i Kristiansand omtales som "trippeldrapet på en bit av Sørlandets kystlinje".

Det er folket som nominerer og stemmer frem sine favoritter til Hederspris og verstingene til Grøss-medaljen. I Oslo var to bygg nominert til Grøssprisen: Construction City på Ulven og Tøyenbadet.

Nominert til grøsspris

Om Construction City skriver Kristian Hoff-Andersen fra Arkitekturopprøret:

– Bygningsmyndighetene i Oslo slutter aldri å overraske, og når du trodde de ikke kunne godkjenne noe verre, så kommer det bygninger man skulle tro det ikke var mulig å bygge i dette århundret.

"Et slags kontinuerlig arkitektonisk angrep", sier Arkitekturopprøret om denne konstruksjonen.

– De gulbrune platefasadene bærer preg av hastverk, og er med på å sørge for at utearealene fremstår som helt ubrukelige, samtidig som de gir assosiasjoner til asbestfylte kontorblokker fra tiden da farge-tv var forbudt.

– I stedet for den anti-urbane, aggressive formen bygningen har nå, kunne man heller ha laget et ordentlig kvartal, med et indre gårdsrom skjermet fra veistøyen ved hjelp av tradisjonelle fasader som også kunne beriket omgivelsene.

Arkitektopprørets, Kristian Hoff-Andersen, vil ha flere "hyggelige" boliger i hovedstaden. Her med Høyres Heidi Nordby.

– I stedet sitter den nye bydelen Ulven igjen med et slags kontinuerlig arkitektonisk angrep, som passende nok huser en byggebransje nesten helt ute av stand til å bygge noe befolkningen faktisk liker.

Det er OBOS som står bak bygget og som har gjort det til sitt hovedkontor. De har samtidig samlet store deler av bygningsbransjen på innsiden. Daværende konserndirektør i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj, har omtalt bygget som fremtidens arbeidsplass.

– Vi ble enige om å gjøre noe som aldri har vært gjort tidligere, og som skal løfte vår kollektive konkurransekraft: Et klynge- og eiendomskonsept som skal inkludere alle i bransjen - enten det er tradisjonelle konkurrenter, nye partnere eller utdanningsinstitusjoner, sa daværende, Daniel Kjørberg Siraj.

Tøyenbadet får gjennomgå

Også Tøyenbadet får sviende kritikk. Kristian Hoff-Andersen omtaler det i følgende ordelag:

– Hva får byrommet tilbake når man fjerner et lite skogholt med rødlistede arter, setter opp et rutenett av en fasade og trekker en kjempelang betongmur langs bakken på måte som ifølge byutviklingspolitikere innbyr til tagging? Det er selvfølgelig det nye offentlige badet i Oslo, til en prislapp på 2,3 milliarder kroner.

– Dette templet til moderne kroppskult erstatter et tidligere bygg som neppe ville vunnet noen skjønnhetskonkurranse, men som hadde en myk bue mot himmelen og holdt seg relativt smalt. Til sammenligning er det nye badet et enormt volum, kjemisk renset for myke former og omgitt av restareal som ikke innbyr til opphold.

Oslo får hedersprisen

«Arkitekturopprørets Hederspris skal gis til et vakkert og veltilpasset nybygg som innbyggerne verdsetter», skriver de.

Den nye Nordfløyen på Blindern Studenterhjem i Oslo er bygget med 54 brakker eller moduler stablet i tre etasjer for deretter å kles inn med panel.

Arkitekturopprøret og folket likte denne utvidelsen av det 100 år gamle bygget så godt at det fikk delt førsteplass i år.

Powered by Labrador CMS