Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Dermed går byrådet motsatt vei av regjeringen. Det vil gi mer kollektivtrafikk for pengene og bedre tilbud til de reisende, mener fungerende miljø- og samferdselsbyråd, Arild Hermstad (MDG).
Oslo vognselskap ble dannet i 2006 for å eie byens T-banevogner og trikker. Materiellet blir igjen leid ut til Sporveien.
– Vi får utnyttet kompetansen bedre, og det blir bedre økonomi. Samlet sett gir det et bedre kollektivtilbud, sier Hermstad til NRK.
Politikerne i byrådet kritiserer samtidig regjeringen for å dele opp ansvaret for jernbanen på en rekke ulike selskaper. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier at regjeringen har skapt et flerhodet troll der alle skylder på hverandre hvis toget er forsinket.
Både statseide og private selskaper som Bane Nor, Mantena, Norske Tog, Togservice og Vy drifter jernbanen, i tillegg at private operatører som britiske Go Ahead er på vei inn.
Hermstad får full backing av fagforeningen til sporveisarbeiderne: – Dette er et helt riktig grep, ikke minst for sikkerheten. Nå blir det ett selskap mindre å krangle med, sier Rune Aasen, leder av Oslo Sporveisarbeideres Forening på Facebook.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.