Her på Vippetangen vedtok det rødgrønne byrådet å samle utenlandsfergene. Med nytt byråd kan denne beslutningen bli omgjort.
Illustrasjon: Norconsult
Borgelig byråd vurderer omkamp om terminal for danskebåten og Kiel-ferga
Utenlandsfergene kan dermed ende på Kongshavn, nedenfor Ekebergskråningen, slik de store fergeselskapene ønsker.
I dag seiler Kiel-ferga fra Filipstad og danskebåten fra
Vippetangen. Det har lenge vært et ønske om å samle fergene i en stor terminal,
og det rødgrønne byrådet foreslo i juni en ny felles terminal på Vippetangen.
Det tidligere byrådet ønsket at Kongshavn, nedenfor Ekebergskråningen,
skulle bevares som en ren godshavn for å få mer frakt av varer over fra vei til
sjø.
Det er NRK som har sett på saker det nye byrådet kan omgjøre.
Vil ramme friluftslivet
Byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG) var svært skeptisk til
store passasjerskip i trange sund ut og inn til Kongshavn. Også
Naturvernforbundet og andre organisasjoner frykter Kongshavn vil påvirke
naturmangfoldet negativt.
– Det har vært viktig for oss at fergeterminalen ikke skal
ødelegge for friluftslivet, småbåtlivet og vannaktivitetene på fjorden, sa
Hermstad.
Vil gå gjennom alt på nytt
Eirik Lae Solberg sier at det ikke er gitt at det nye
byrådet vil gå inn for Kongshavn, slik Color Line og DFDS ønsker.
– Det er helt riktig at Høyre mener at Kongshavn er en god
løsning. Men nå skal vi gå gjennom alt på nytt og komme med vår anbefaling til
bystyret, sier han til NRK.