Sosiale medier Messenger, Twitter, Instagram, Facebook og Snapchat.
-- Det kan ta uker eller måneder før vi får svar, sier politioverbetjent Anne Karin Storsveen om responstiden fra nettgigantene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Oslopolitiet kritiserer teknologi-giganter for treg respons i nettovergrep-saker

Nettovergrep mot barn øker i takt med politiets nærvær på sosiale medier for å bekjempe dette. Nå refser politiet i Oslo responstiden fra nettgigantene.

Ofte ber politiet sosiale medier-gigantene om hjelp til å spore opp IP-adresser og gjerningspersoner, men prosessen blir treg grunnet lang responstid, skriver Aftenposten.

— Det kan ta uker eller måneder før vi får svar. Jeg vil på det sterkeste oppfordre dem til å hjelpe til mer, sier politioverbetjent Anne Karin Storsveen i Oslo politidistrikts nettpatrulje.

— Seksuell utnyttelse et samfunnsproblem

— De har et ansvar for å organisere arbeidet på en bedre måte, slik at det blir enklere og raskere å få informasjon fra dem, sier Storsveen til Aftenposten.

— Seksuell utnyttelse av barn på internett er et samfunnsproblem i et samfunn de er en del av, sier hun videre.

Appene Snapchat og TikTok understreker at de jobber hardt for barn og unges sikkerhet. Facebook Norden påpeker at de har «en bra dialog med norsk politi».

Flere ofre under 16 år

— Globalt sett avdekker vi årlig flere millioner bilder og videoer som bryter med retningslinjene for barn sikkerhet, skriver kommunikasjonssjef Peter Münster i Facebook Norden i en epost til Aftenposten.

Det er en betydelig økning i internettrelaterte saker hvor ofrene er under 16 år, ifølge en fersk politirapport. Så sent som i forrige måned ble en mann i 40-årene dømt i Nedre Romerike tingrett til 13 og et halvt års fengsel for til sammen 487 tilfeller av nettovergrep mot barn.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer