Denne hvite varebilen ble satt på Youngtorget for å reklamere for filmen Free Fire. Men mange fikk assosiasjoner til 22/7. Foto: Runar Eggesvik

Hvit varebil full av kulehull plassert rett ved 22. julisenteret vekker sterke reaksjoner. Men bymiljøetaten tar ikke selvkritikk

Publisert

Det var utelivsgründer Runar Skjerven Eggesvik som først postet saken på Facebook-profilen sin.

Bilen er tenkt å skape blest om filmen Free Fire, som kommer på Oslo kino. Ganske raskt fikk Eggesvik mange og sterke reaksjoner på Facebook-statusen sin.

— Kynisk og usmakelig stunt

En person sier: «Så denne selv her i helgen, og stusset....at dette er en reklame for en film som beskrives: Flere blodige volds- og drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense. Det er jo helt utrolig at noen har godkjent dette!!»

En person lurer på om markedsføringen er et «kynisk og usmakelig» stunt, laget av et byrå, for å få oppmerksomhet rundt den nye filmen.

Eggesvik selv kommenterer: «Jeg tenkte først at det var usmakelig kunst. Etter noen dager oppfatta jeg at det var reklame og ble ganske matt.»

Bymiljøetaten tar ikke ansvar for Youngstorget

– Da jeg så bilen fikk jeg assosiasjoner til 22/7, og det gjorde veldig mange andre også. Der var den hvite bilen igjen. Rett bak ligger monumentet fra 22/7, regjeringsbygget, sier Runar Eggesvik til VårtOslo.

Han retter fingeren mot bymiljøetaten, som drifter Youngstorget.

– Når en drifter tillater et slikt stunt, virker det som de ikke bryr seg om torget. Det som skjer, det skjer helt tilfeldig. Jeg mener det ligger et ansvar i å forvalte Youngstorget. At bymiljøetaten ikke forstår det området de selv forvalter, det er uforståelig.

— Fremstår som ansiktsløse

Runar Skjerven Eggesvik. Foto: privat
Den hvite varebilen taues, tre dager før den skulle vært fjernet. Foto: Runar Eggesvik

Eggesvik står selv bak en rekke utesteder i området rundt torget, deriblant Mono, Internasjonalen og Kulturhuset. Han lurer på om noen fra etaten i det hele tatt har ansvaret for Youngstorget.

– Bymiljøetaten fremstår som en ansiktsløs institusjon, og jeg drømmer om at Youngstorget kan bli tatt i bruk på en ordentlig måte. Ett år glemte bymiljøetaten til og med 8. mars-arrangementet. Det er tre dager i året som er faste, det er 8. mars, 1. mai og 17. mai. Hvordan kan de glemme dette? Jeg er lite imponert, sier han.

Tar ikke selvkritikk

Bymiljøetaten tar ikke noen selvkritikk.

– NewsLab AS søkte om plassering av bil på Youngstorget i forbindelse med et reklamestunt for en kinofilm. Tillatelsen ble utstedt i perioden 24.-31.mars, sier presseansvarlig Monica T. Olsen, i bymiljøetaten.

Hun bekrefter at det ikke er noen enkeltperson i bymijøetaten som har ansvaret for Youngstorget, men at ulike avdelinger i etaten har ansvaret for ulike sider av driften der. I dette tilfellet var det avdelingen for arrangement og utleie som godkjente markedsføringen.

– Vi behandler alle våre søkere likt og skal ikke mene så mye om innhold. Youngstorget er et av få områder vi tillater reklamevirksomhet og salg. Alle søkere må også innhente tillatelse fra andre eksterne instanser som kreves i forbindelse med virksomheten som de skal drive. I dette tilfelle er politiets tillatelse innhentet, forteller hun.

— Fjernet bilen etter sterke reaksjoner

Selskapet som står bak, Selmer Media, og deres filmsjef Michelle Nilsen begrunner reklamestuntet på denne måten til reklamemagasinet Kampanje:

– Bilen er plassert på Youngstorget i Oslo – vi tenkte at det er en fin plassering. Bilen er bare merket med tittelen på filmen og premieredatoen. Jeg håper at folk klarer å dra koblingen mellom bilen og filmen.

Etter at reaksjoner begynte å strømme inn, som koblet bilen til terroraksjonen 22. juli, kom de ansvarlige i firmaet på bedre tanker.

— Vi tok raskt beslutningen om å fjerne bilen. Det tok omtrent én time fra første reaksjon, til bilen var fjernet, sier daglig leder i Selmer Media, Torkel Selmer. Han beklager til dem som har følt seg støtt.

– Vi er veldig glade for at det ble ryddet opp svært fort og beklager at dette stuntet ikke fungerte etter planen. Dette var en kobling vi rett og slett ikke så, sier han.

Beklager til folk som ble støtt

Ideen til markedsføringen kom fra innholdsselskapet Newslab. Joakim Thorkildsen, en av grunnleggerne av Newslab, beklager i Facebook-tråden til Eggesvik:

– Dette er selvfølgelig flaut, men sånn er det. Sånn for cirka tre uker siden satt vi i Newslab sammen med Selmer Media, som er distributør av Ben Wheatleys Free Fire, og snakket sammen om å gjøre et lite stunt rundt denne filmen. Free Fire er en Tarantino-aktig actionkomedie med handling fra 70-tallet, og det skytes ekstremt mye i den.

En av ideene (som jeg fremdeles syns var ganske god) var å skyte i stykker en amerikansk van, lik den som er i filmen, og parkere den på Løkka.

I løpet av prosessen, av rent praktiske hensyn, ble sted flyttet til Youngstorget, og vanen ble av budsjetthensyn til en varebil.

At vi hadde hodet så langt ned i praktikalitetene, og ikke klarte å tenke at noen ville gjøre assosiasjonen til 22. juli, ser jeg nå at var temmelig dumt. Så: Beklager til dere som ble støtt.

Powered by Labrador CMS