Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Flexus-systemet var et samarbeid mellom NSB, Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk, som skulle gi de reisende ett felles billettsystem å forholde seg til i Oslo-regionen. 600 millioner kroner gikk med til de ubrukte sperreportene.
Det var i 2005, under byrådsleder Erling Lae (H) og samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp), at Oslo Sporveier satte opp Flexus-installasjonene på T-banestasjonene på Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget, Grønland og Tøyen. Systemet ble ikke brukt på den tiltenkte måten, men har likevel vært i bruk som kortleser.
Den elektroniske billetten Flexus skulle erstatte papirbilletten og barrierer ble satt opp for å hindre sniking, ifølge Aftenposten.
Systemet møtte massiv kritikk, fordi:
I 2013 uttalte byrådet at Oslo kommune ikke hadde råd til å kvitte seg med sperringene som sto til ingen nytte. Men i disse dager skjer det altså, bekrefter leder for kommunikasjon i Ruter, Sofie Bruun.
Hun opplyser at det koster rundt en million kroner å fjerne sperreportene.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.