Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Etter 13 år fjernes sperreportene på T-banen. Skandalesystemet kostet oslofolk 600 millioner kroner
Sperreportene etter det feilslåtte Flexus-prosjektet fjernes i disse dager etter å ha tjent i 13 år som symbol på elendig økonomistyring.
Flexus-systemet var et samarbeid mellom NSB, Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk, som skulle gi de reisende ett felles billettsystem å forholde seg til i Oslo-regionen. 600 millioner kroner gikk med til de ubrukte sperreportene.
Det var i 2005, under byrådsleder Erling Lae (H) og samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp), at Oslo Sporveier satte opp Flexus-installasjonene på T-banestasjonene på Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget, Grønland og Tøyen. Systemet ble ikke brukt på den tiltenkte måten, men har likevel vært i bruk som kortleser.
Utfordret brannsikkerheten
Den elektroniske billetten Flexus skulle erstatte papirbilletten og barrierer ble satt opp for å hindre sniking, ifølge Aftenposten.
Systemet møtte massiv kritikk, fordi:
- Det ble vanskelig for kontrollørene å finne ut om passasjerene som strømmet til og fra hadde løst billett.
- Kortleserne fikk kritikk for å være trege og ha dårlig batterikapasitet.
- Det var store brannsikkerhetsutfordringer ved å ha sperre ved ut- og innganger til T-baner midt i Oslo.
Koster en million å fjerne
I 2013 uttalte byrådet at Oslo kommune ikke hadde råd til å kvitte seg med sperringene som sto til ingen nytte. Men i disse dager skjer det altså, bekrefter leder for kommunikasjon i Ruter, Sofie Bruun.
Hun opplyser at det koster rundt en million kroner å fjerne sperreportene.