Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at klimagassutslippene i Oslo økte med 2,4 prosent fra 2021 til 2022. Siden 2009 har utslippene i Oslo blitt redusert med 27 prosent.
– Dette er for svake tall, og betyr at vi som har tatt over styringen i byen øker tempoet i klimapolitikken. Det nye byrådet vil føre en effektiv og resultatorientert klimapolitikk som reduserer utslippene raskere, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).
– Siden vi tiltrådte har vi allerede foreslått 100 millioner friske kroner til klima- og energifondet, som vil gjøre det lettere å kutte utslipp for både næringsliv og folk flest. Byrådet vil også få enda flere til å reise kollektivt ved å senke prisen på månedskort.
Den største utslippsøkningen i Oslo er på oppvarming og energiforsyning, som i stor grad kan forklares med at det var et kaldt år med høye strømpriser. Samtidig går utslippene fra veitrafikk og maskiner ned. Dette er to av sektorene som gir størst utslipp i Oslo.
– Det er alvorlig at Oslo ikke har lyktes bedre i klimapolitikken, på tross av at dette har vært viktig en prioritet gjennom mange år. Det forteller både at det er vanskelig å kutte utslipp raskt og at vi er nødt til å gjøre ting annerledes fremover, sier byråd for miljø- og samferdsel, Marit Vea (V) i en pressemelding.
– De neste fire årene vil det blågrønne byrådet forsterke Oslos klimaarbeid med tiltak som bidrar til faktiske utslippskutt, blant annet storstilt elektrifisering, økt produksjon av fornybar energi og karbonfangst på Klemetsrud.
Skal Oslo klare å kutte utslipp av klimagasser, er kommunen avhengige av at staten gir Oslo og andre byer flere virkemidler å ta i bruk.
– Oslo er en ambisiøs og grønn kommune. Nå trenger vi at staten slutter å legge kjepper i hjulene for oss og gir oss lov til å stille klimakrav til bygg og anlegg og at vi får lov til å teste ut nullutslippssone. Lykkes Oslo, vil regjeringen også komme nærmere sitt klimamål. Derfor ber jeg innstendig om at staten vil la oss ta nye virkemidler i bruk. Det trenger vi for å kutte utslipp raskere, fortsetter Vea.
2022 var et gjennombruddsår for utslippsfri og biogassbasert tungtransport i Oslo, som har langt flere utslippsfrie og biogassdrevne lastebiler enn resten av landet. Det skyldes blant annet innføringen av fritak i bomringen for biogasslastebiler fra 1. september 2022 og premiering av de som kan tilby utslippsfrie/biogassdrevne lastebiler.
– Veitrafikk står for halvparten av utslippene av klimagasser i Oslo, så vi må lykkes med klimatiltak i denne sektoren, sier byråd Vea.
Det er svakheter i klimaregnskapet til Miljødirektoratet som gjør at ikke alle Oslos reduksjoner av klimautslipp fanges opp. Et eksempel er utslippsfrie byggeplasser, der over halvparten av energien på Oslo kommunes egne byggeplasser var elektriske i 2022. Dette er et resultat som fører Oslo helt i front i verden, men klimagassregnskapet fanger ikke opp dette.
– Regjeringen må sørge for et bedre klimaregnskap som fanger opp de faktiske klimatiltakene som kommunene gjennomfører, sier Vea.