Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Dimitar har jobbet som politi i Bulgaria. Nå kjører han søppeltaxi i Oslos gater. – Jeg likte ikke korrupsjonen
Har du rusk eller rask som du vil kvitte deg med og ikke gidder, kan eller vil frakte bort selv? Da finnes det en løsning for deg: Søppeltaxi. Vi var med de to blide herrene Dimitar og Demba på jobb.
Våren er tiden for å rydde. Kanskje er kjelleren, loftet eller boden fylt opp med ting du tenkte du en dag kunne trenge, men så erkjenner du at den dagen nok aldri kommer. I overgangen fra vinter til sommer er tiden da mange pusser opp, bytter ut møblene eller rydder i hagen.
Rundt ti aktører i Oslo konkurrerer om å kjøre bort avfall for personer, borettslag og næringsliv. På hjemmesidene til firmaene som driver søppeltaxi, reklameres det med at de rydder, bærer og kjører bort avfall som kan kildesorteres.
På tur med Dimitar og Demba
Dimitar (42) og Demba (50) skal til Grønland og til House of Fades barbershop og herrefrisør i dag.
På veien forteller Dimitar at han er fra Bulgaria og har bodd i Norge i seks år. Han sier at han lærte seg norsk allerede før han reiste til Norge. Nå er han etablert med svensk kjæreste og tilbringer mye tid på King George Dart Club.
— Jeg har hatt mange ulike jobber, sier han.
— I noen år jobbet jeg som politi i Bulgaria. Men Bulgaria er fylt av korrupsjon. Det likte jeg ikke, så jeg valgte å slutte.
Det er Dimitar, eller Mikka, som han insisterer på å bli kalt, som prater mest. Kollega Demba sier ikke så mye, men han avslører at han har vært i Norge i to år, at han kommer fra Senegal, har spansk pass etter å ha bodd 20 år i Spania og har rimelig peiling på senegalesiske fotballspillere. Han synes fortsatt det er veldig kaldt her, men ordnede arbeidsforhold og grei lønn veier opp.
Hos frisøren på Grønland henter gutta søppel hver uke. Denne gangen er det ikke mer enn en sekk, fylt med diverse avfall fra driften.
Også politiet er på jobb denne tirsdags ettermiddagen. Idet bilen parkerer utenfor, ber en politibetjent om identifikasjonspapirer og firmaattest. Alt er i orden.
Alle typer avfall for alle typer kunder
— Vi har åtte fast ansatte fra alle kanter av verden, fordelt på tre biler. Dette er stabil arbeidskraft som er godt trente på kildesortering, forteller Per Johansen, daglig leder og styreleder i Vikingsentralen.
Vikingsentralen markedsfører seg gjennom fem ulike navn og nettsteder. oslosoppeltaxi.com er det mest brukte nettstedet, men Vikingsentralen bruker også domenene soppel.taxi, skrot.taxi, soppeltaxi1.com eller boss.taxi.
— Hensikten er å tiltrekke oss ulike kundegrupper, sier han.
— Selskapet påtar seg rundt 30 oppdrag hver dag. Dette er alle typer avfallsbehandling for bedrifter, offentlige instanser og private. Avfallet leveres til gjenvinning på gjenbruksstasjoner, som Norsk Gjenvinning og Franzefoss, sier Johansen.
Ifølge Johansen påtar de seg mange jobber for næringslivet. I uka som gikk har de blant annet gjort en stor jobb på Folkehelseinstituttet, hvor de brukte flere dager på å rydde et lager. Fra Citybox hotell fraktet de forleden senger fra 120 rom.
— De private kaster mest hvitevarer og møbler, ofte i forbindelse med flytting. Også borettslag og sameier er kunder hos oss, men jeg tror det er mange som ikke kjenner til det vi tilbyr, sier han.
Alpinski og stereoanlegg fra 80-tallet
Tilbake til Dimitar og Demba. Fra Grønland kjører vi opp til Brenna ved Mortensrud. Dimitar forteller at de var på befaring her for noen dager siden og avtalte pris med en kunde.
Jørn Skauby venter på oss. Utenfor boligen sin har han stablet alt fra gamle gamle møbler og madrasser, til lamper, alpinski og stereoanlegg fra 80-tallet.
Jørn forteller at han skal bli samboer i en nyinnkjøpt leilighet i Kværnerbyen.
— Det meste her skulle naturligvis vært kastet for lengst, men sånn er det. Det i hvert fall en fin anledning til å få gjort en skikkelig ryddejobb nå.
Jørn sier han via googling fant fram til Oslo søppel-taxi, og valgte dem fordi de kunne komme raskt. Inntrykket hans er at det er mange som driver med det samme, til stort sett samme priser, enten per kubikk eller time.
Dimitar sier at mange, som Jørn, setter ting som skal kastes utenfor.
— Når kunden har gjort alt klart, som her, går det mye raskere enn å hente inne hos noen som har ting stående omkring inne og går rundt og peker på hva som skal kastes, smiler Dimitar.
Endelig ferdig
Likevel tar det tid å få båret de ulike gjenstandene fra huset og opp til bilen, og å få det stablet slik at det blir plass til alt. Etter hvert finner den utålmodige journalisten ut at han istedenfor å stå og glo, vil trå til med litt bæring selv.
Mange flyttesjauer og turer til gjenbruksstasjoner har ført til solid kompetanse på området, så jeg kommer raskt inn i det. Men jeg erkjenner også etter en liten stund at jeg forstår folk som velger å betale andre for å gjøre jobben...
Dagen avsluttes på Norsk gjenvinnings gedigne anlegg på Haraldrud. Her sorterer Dimitar og Demba avfallet.
Et grisete og utrivelig sted, så journalisten trekker etter noen minutter ut i friluft i påvente av at de skal bli ferdige. Og komme seg hjem til kontorpulten med puselankene trygt plassert på tastaturet foran PCen.