DEBATT
– Parkeringsprisene i Oslo er blitt en skandale, mener Cecilie Lyngby, som ber om at det tas grep. Her Aimo Park Kvadraturen P-hus som i midten av juni fjernet døgnprisen og innførte løpende takster.
Foto: Stian Lysberg Solum (NTB) / Innfelt: Lise Åserud (NTB)
– Dette er blitt en skandale. Vi har mistet kontrollen
– Når folk får parkeringsregninger på nivå med en sydenferie, har vi mistet kontrollen. Vi kan ikke akseptere at enkle behov som dette blir en luksusvare.
Vi leser stadig sjokkerende historier i mediene: Nærmere tre døgn i et parkeringshus i Oslo sentrum kan koste 12.000 kroner. Nesten to døgn? 7500 kroner. Dette er ikke bare urimelig, det er uanstendig.
Har mistet kontrollen
Oslo er blitt en by der parkeringshusene tar seg bedre betalt enn hoteller og tannleger.
Når folk som besøker byen, enten i jobbsammenheng eller privat, får parkeringsregninger på nivå med en sydenferie, har vi mistet kontrollen.
Hvor er maksprisene?
Og la oss være ærlige: Dette er ikke et spørsmål om «grønne valg». Dette er ikke miljøpolitikk. Dette er grov profitt på folks behov for mobilitet, og det skjer med politikernes velsignelse.
For mens prisene løper løpsk, sitter de som har makten og ser på. Hvor er reguleringene? Hvor er maksprisene? Hvor er viljen til å ta ansvar for en by som skal være for alle ikke bare for de som har råd til å betale 400 kroner døgnet for parkering?
Oslo skal være en moderne, tilgjengelig og inkluderende hovedstad. Det betyr at vi må kunne tilby både gode kollektivløsninger og rimelige parkeringsalternativer.
Må slutte å straffe de som trenger bilen
Ikke alle kan eller vil reise kollektivt til enhver tid, vi må slutte å straffe de som fortsatt trenger bilen i hverdagen. Enten de er småbarnsforeldre, eldre, pasienter, håndverkere eller tilreisende.
Det er på høy tid at byens politikere griper inn. Det må innføres makspris på parkering i private p-hus. Parkeringsbransjen skal ikke få drive som et uregulert vill vest. Byen vår er ikke en melkeku.
Jeg oppfordrer Oslos politikere til å ta grep, og jeg utfordrer nasjonale myndigheter til å se på muligheten for å lovregulere prisnivået i parkeringsmarkedet. Vi kan ikke akseptere at enkle behov som trygg og rimelig parkering blir en luksusvare.