Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det fremgår av budsjettforslaget for 2022. Hensikten med forslaget er ikke at privatpersoner skal måtte betale for å stå parkert på sin egen eiendom, ifølge VG.
I forslaget står det:
«Regjeringen må fjerne barrierer som hindrer utslippskutt i storbyene og forsterke virkemiddelbruken ut over det som ligger i regjeringens klimaplan, som for eksempel:
– Sikre forskrift som gir kommunene lov til å kreve at det tas betalt for privat parkering, for eksempel ved arbeidsplasser, for å stimulere til økt bruk av kollektiv, gange og sykkel ved arbeidsreiser.»
– Målet er å øke antall reiser til fots, på sykkel og kollektivt på bekostning av bil. Veitrafikken står for nær halvparten av klimautslippene i Oslo. Bilene opptar også mye verdifull plass, sier byråd for miljø- og samferdsel Sirin Hellvin Stav (MDG), til VG.
Hun understreker at p-avgiften er tenkt for næringsvirksomheter, kjøpesentre og kommunens virksomheter.
– Det er mange i Oslo som har tilgang til gratis parkering på arbeidsplassen, noe vi vet øker sannsynligheten for at man tar bilen. Jeg tror oslofolk flest er interessert i å bidra i klimadugnaden. To av tre arbeidsreiser i Oslo skjer allerede til fots, på sykkel eller med kollektivt, sier Hellvin Stav.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.