For to år siden bygde Tor Andresen sin egen 55 meter lange togbane i hagen på Smestad. Hobbyen krever tid og plass, og ikke minst at man er fingernem. Heldigvis er Bane Tor glad i å mekke, og mener det er terapeutisk.Foto: Petter Terning
73-åringen på Smestad kalles Bane Tor. Under korona bygde han en 55 meter lang modelljernbane i hagen
I hagen til Tor Andresen (73) på Smestad står en 55 meter lang modelljernbane. "Bane Tor" fikk ideen under korona og han forteller at den nye hobbyen gir ro i sjela. — Det er ikke mange på over 70 år som driver med dette, forteller han.
Petter TerningPetterTerningJournalist
Publisert
Annonse
— Det hele begynte da pandemien slo til, forteller Tor Andresen (73) til VårtOslo.
Han ble inspirert til å drive med modelltog, mer spesifikt damplokomotiv, og endte opp med å bygge en 55 meter lang bane i den frodige hagen sin på Smestad.
— Det kom en gammel venn av meg og spurte om jeg ikke skulle bygge togbane i hagen. Jeg hadde vært oppe og sett på hans og blitt litt inspirert, banen hans er helt fantastisk, sier 73-åringen som nå har fått kallenavnet Bane Tor.
— Han hjalp meg med å sette i gang prosjektet, forteller Tor Andresen, som røper at denne gamle vennen er ingen ringere enn artisten og modelljernbane-entusiasten Øystein Sunde.
Der mange andre modelltogbaner i Oslo er hevet opp fra bakken, slik at en slipper å bøye seg så mye ned, går Andresen sin bane på bakkenivå.
Han foretrekker at banen går i terrenget, langs gresset og gjennom blomsterbedet.
— Med blomsterbedet får kona bli med litt også, sier han spøkefullt.
Andresen er selv veldig ivrig på å ta bilder av tog, bane, perrong og mennesker. Flere av bildene hans har blitt kåret til "ukens foto" av togklubben 16mm.Foto: Tor Andresen
Andresen er også utdannet arkitekt og tar mye bilder selv. Han har sendt inn bilder til den engelske togklubben 16mm sitt nettsted, hvor bildene har blitt tildelt tittelen “ukens foto” hele åtte ganger.
Sjekk Bane Tors bilder på Instagram!
Bildene deler han også på sin Instagramprofil under navnet Banetor01.
"Bane Tor" er et ordspill på Bane NOR som han selv kom opp med på fleip.
— Øystein og jeg er glad i å leke med ord, så navnet ble fort et ordspill, forteller Tor Andresen.
En hobby som dette tar både tid og plass, og Andresen har mye på agendaen fremover.
"Bane Tor" var et åpenbart ordspill på Bane NOR. Andresen designet derfor sin egen t-skorte, som han gjerne har på seg når han er i sitt rette element foran banen.Foto: Petter Terning
— Jeg har planer om å lage en tunnel også. Banen bygges jevnlig litt om, og skinnene må justeres hele tiden på grunn av vær og at dyr og jeg tråkker på det. Det går flere timer hvert år til bare justeringer , forteller han.
I tillegg ønsker Tor selv å 3D printe egne menneskemodeller som kan stå på perrongen.
— En hobby skal jo aldri bli ferdig, sier han.
Terapi og ro i sjela
Tor sier de andre han kjenner som driver med dette gjerne har holdt på i 10-20 år, og at det ikke er mange over 70 som har denne hobbyen.
Når skinnene ligger på bakkenivå kan det bli mye opp og ned med kroppen, men dette er også en av grunnene til at Andresen lagde det slik.
— Jeg trenger en hobby der jeg går litt opp og ned. Det er litt fysisk for meg, og det er bare bra.
Andresen forteller at han og Øystein Sunde lekte mye med modelltog som yngre, og at interessen for modelltog alltid har vært til stede.
— Jeg har alltid hatt interesse for modelltog, aldri for tog. Men dampen på lokomotivet fascinerer meg, forklarer han.
Banen til Tor Andresen beveger seg rundt busker og planter, og varierer i høyde og hellinger. Han er fornøyd med banen, som han innrømmer kan være litt vanskelig å kjøre på grunn av den store variasjonen i stigninger.Foto: Privat
Andresen trives også med at det hele skjer i hagen, og at han ikke må reise langt for å drive med hobbyen.
— Jeg liker at man har kontroll. Jeg bygger det, jeg styrer det, jeg justerer banen. Det gir meg terapi og ro i sjela. Men dette er ikke for barn, for det er veldig lett å brenne seg, påpeker han.
— Det er absolutt tålmodighetsarbeid å mekke på disse små tingene. Men når du kommer inn i denne interessen kommer du inn i et veldig morsomt miljø, en haug med snille gutter som er hjelpsomme og som stadig kommer med gode råd, forklarer den engasjerte 73 åringen.
— Du glemmer rett og slett tid og sted når du driver med det.