Gatekunstneren Øivin 'Mucho' Horvei har skapt dette grafffiti-sammensuriet på Trosteruds T-banestasjon.
Gatekunstneren Øivin "Mucho" Horvei har skapt dette grafffiti-sammensuriet på Trosteruds T-banestasjon.

Graffiti-artisten Mucho har skapt Trosteruds sammensurium av bisarre, hverdagslige øyeblikk

Gatekunstneren Øivin «Mucho» Horvei er en mester på å finne de spesielle øyeblikkene, situasjonene og historiene, som han så skildrer i bisarre, visuelle vignetter. Som her på Trosterud T-bane stasjon.

Publisert

3Fra han var ung vanket Øivin «Mucho» Horvei i gatene rundt der han vokste opp på Oslo øst og bet seg merke i tags, verk og gjenger som skatet rundt t-banen på Trosterud: en ung gatekultur i emning. Graffitien han så inspirerte, og hjemme tegnet han hele tiden.

Som tiåring fant Horvei en gul og svart spray i garasjen. Instinktet slo til og en tunnel i nærheten ble hans første lerret. Navnet «Bull» ble Muchos første tag, etter en karakter i åttitalls action-videoen «Over The Top» med Sylvester Stallone.

Surrealistiske manipulasjoner

Mucho har utviklet seg til å bli en slags observatør og tolker av menneskers liv. Der en del ser hverdagslivets stabile tilværelse, ser han en komplisert ligninger. Ofte skaper han surrealistiske manipulasjoner av hverdagslige bilder og figurer: som gleden av sommerens avkjølende jordbær eller skuffelsen fra Flax-loddet.

Ut fra små høydepunkter kreerer han store, spektakulære verk som viser menneskets ambivalens og livets usannsynlighet. Forbrukerkulturen blir dissekert og gjenoppbygget til et subjekt han kaller «forbruker-surrealisme».

Står bak barnebok

Uten noen form for utdannelse, verken formell eller kunstnerisk, arbeider han uten skisser, men improviserer på stedet og tilpasser seg lokasjonen.

Interessefeltet er bredt: Foto, video, installasjoner, mekaniske skulpturer og diverse publikasjoner er alt sammen en del av hans repertoar: med stor suksess gjennom arbeider for NTNU, Oslo Fengsel og Charlottenlund Videregående Skole og publiseringer i New York Times og D2. Han har til og med laget en barnebok «K. Mustermann» som ble publisert i Norge, Tyskland og Kina.

En kaotisk kaskade

Men da Mucho fikk i oppdrag å sette sitt preg på Trosterud stasjon, var det tilbake til gatekunst-røttene. Med oppveksten rundt Haugerud og Trosterud, satt oppgave langt inne, og han ønsket å gjenskape kompleksiteten til området han kjente så godt.

Verket er improvisert og basert på de forskjellige skikkelsene han kjente som ung: noe som gjør det til en levende, kaotisk kaskade av mangfold. Farger, former, kontraster og dynamiske linjer fører verket sammen.

Mucho har skapt Trosteruds sammensurium av bisarre, hverdagslige øyeblikk.

Kart over byens gatekunst

SplitCity Magazine har i samarbeid med Kulturrådet kartlagt og laget et interaktivt gatekunst-kart som viser mange av høydepunktene fra Oslos gatekunst-scene. Her inviteres oslofolk til å komme enda tettere på disse verkene og kunstnerne bak.

NB: Denne reportasjen ble først publisert i SplitCity Magazine. Her fins en rekke saker om byens gatekunst.

Powered by Labrador CMS