Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
3Fra han var ung vanket Øivin «Mucho» Horvei i gatene rundt der han vokste opp på Oslo øst og bet seg merke i tags, verk og gjenger som skatet rundt t-banen på Trosterud: en ung gatekultur i emning. Graffitien han så inspirerte, og hjemme tegnet han hele tiden.
Som tiåring fant Horvei en gul og svart spray i garasjen. Instinktet slo til og en tunnel i nærheten ble hans første lerret. Navnet «Bull» ble Muchos første tag, etter en karakter i åttitalls action-videoen «Over The Top» med Sylvester Stallone.
Mucho har utviklet seg til å bli en slags observatør og tolker av menneskers liv. Der en del ser hverdagslivets stabile tilværelse, ser han en komplisert ligninger. Ofte skaper han surrealistiske manipulasjoner av hverdagslige bilder og figurer: som gleden av sommerens avkjølende jordbær eller skuffelsen fra Flax-loddet.
Ut fra små høydepunkter kreerer han store, spektakulære verk som viser menneskets ambivalens og livets usannsynlighet. Forbrukerkulturen blir dissekert og gjenoppbygget til et subjekt han kaller «forbruker-surrealisme».
Uten noen form for utdannelse, verken formell eller kunstnerisk, arbeider han uten skisser, men improviserer på stedet og tilpasser seg lokasjonen.
Interessefeltet er bredt: Foto, video, installasjoner, mekaniske skulpturer og diverse publikasjoner er alt sammen en del av hans repertoar: med stor suksess gjennom arbeider for NTNU, Oslo Fengsel og Charlottenlund Videregående Skole og publiseringer i New York Times og D2. Han har til og med laget en barnebok «K. Mustermann» som ble publisert i Norge, Tyskland og Kina.
Men da Mucho fikk i oppdrag å sette sitt preg på Trosterud stasjon, var det tilbake til gatekunst-røttene. Med oppveksten rundt Haugerud og Trosterud, satt oppgave langt inne, og han ønsket å gjenskape kompleksiteten til området han kjente så godt.
Verket er improvisert og basert på de forskjellige skikkelsene han kjente som ung: noe som gjør det til en levende, kaotisk kaskade av mangfold. Farger, former, kontraster og dynamiske linjer fører verket sammen.
Mucho har skapt Trosteruds sammensurium av bisarre, hverdagslige øyeblikk.
NB: Denne reportasjen ble først publisert i SplitCity Magazine. Her fins en rekke saker om byens gatekunst.