Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
En T-banestasjon under bakken vil frigjøre et areal på ca. 100.000 kvadratmeter i dagens sporområde ved Majorstuen T-bane. En tredel av området vil bebygges; resten tilgjengeliggjøres for befolkningen i form av grøntområder og torg.
Planforslaget syr sammen områder som i dag er avskåret fra hverandre av sporarealer. Nye gang- og sykkelforbindelser reduserer dagens omveier med opptil 1 kilometer og sørger for at færre behøver å ta seg frem via Majorstukrysset.
En ny park i dagens sporområde får et areal tilsvarende Studenterlunden, Spikersuppa og Eidsvolls plass til sammen. Etableringen av parken gjør det mulig å åpne Frognerelva gjennom området. Dermed blir det en sammenhengende turveiforbindelse mellom Oslofjorden og Nordmarka.
Utformingen av Majorstuen stasjon legger også til rette for innføring av Fornebubanen.
Totalt fremmer Ruter, plan- og bygningsetaten og Byantikvaren fem ulike planalternativer. Forskjellene mellom alternativene er primært knyttet til byggehøyder, kjøremønster for bil og i hvilken grad vognhallen fra 1922 skal bevares.
Ruters foretrukne alternativ inkluderer flest høyhus, mens plan- og bygningsetaten støtter et alternativ med litt færre høyhus. I alternativet Byantikvaren støtter, er høydene på maks åtte etasjer, og vognhallen bevares.
Ruters planforslag for omregulering av Majorstuen stasjonsområde er lagt ut til offentlig ettersyn på Plan- og bygningsetatens nettsider, med høringsfrist til 4. mars.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.