Bolt fikk ikke fornyet tillit fra bymiljøetaten til å
plassere ut sine elsparkesykler i Oslo fra 1. april i år. Nå svarer de med sak
mot Oslo kommune. I en midlertidig forføyning krever selskapet at retten setter
den nye tildelingen på pause inntil klagen er behandlet.
– Det er viktig med en god prosess knyttet til tildeling av
disse lisensene og at ordningen blir riktig brukt. Lisensene er veldig korte
med ett år av gangen, og da er det viktig at de deles ut på en gjennomtenkt og
velbegrunnet måte, sier pressetalsperson hos Bolt, Jonas Lefebure, til
Finansavisen.
Elsparkesykler Oslo sentrumFoto: André Kjernsli
Tier og Bolt forsvant
Annonse
Tre selskaper stakk av med seieren da Oslo kommune lyste ut
konkurranse om å leie ut elsparkesykler og elsykler. Voi fikk fortsette. Lime
og Ryde kom inn, mens Tier og Bolt forsvant ut. Tildelingen gjelder fra våren
2023 og ett år frem i tid.
Bolt hadde søkt om å få plassere ut 2.667 sparkesykler rundt
i Oslo, men fikk altså ingen.
Divisjonsdirektør Rune Gjøs i bymiljøetaten opplyser til
Finansavisen at han ikke har noen kommentar utover at bymiljøetaten avventer
den videre behandlingen i tingretten.
Rune Gjøs i Bymiljøetaten avventer rettsaken i neste uke.Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Sak i neste uke
Frislippet av elsparkesykler har vakt både sinne og
begeistring. Sommeren 2021 var det 25.000 sparkesykler i Oslo. Så satte
kommunen foten ned. Det ble innført et tak på 8.000 sykler. Tier, Voi og Ryde
gikk til sak mot kommunen, men grensen ble stående.
Saken mellom Bolt og Oslo kommune skal opp i retten neste
uke.