Leder for bryggearbeiderne i Oslo, Roar Langaard. Foto: Privat

Havnearbeiderne får ikke jobbe i egen havn. Ønskes hjertelig velkommen i Moss og Fredrikstad

Publisert

Dette er rett og slett galskap, mener havnearbeiderne selv.

Det er lenge siden nestleder i Oslo Bryggearbeideres forening, Roar Langaard, og kollegene hans har hatt mye å gjøre i Oslo havn. Noen få selskaper bruker fortsatt havnearbeiderne, men flesteparten av de tidligere oppdragsgiverne er forsvunnet. Nå er Langaard oppgitt over situasjonen.

— Det er helt meningsløst at vi skal måtte dra på tur for å kunne utføre arbeidet vårt og det er ganske spesielt at Oslo havn sammen med Tromsø og Mosjøen er de eneste havnene her i landet som ikke følger internasjonale konvensjoner når det gjelder hvem som har rett på å laste og losse i havnene, sier han.

Konvensjonen Langaard snakker om er ILO 137, som er ment som et vern for havnearbeiderne og deres arbeidsoppgaver i havner internasjonalt.

Pendler til jobb

I hverdagen har situasjonen nå blitt at gutta på kaia i Oslo må ut av byen for å få seg noen timer på jobb daglig. I den siste tiden har havnearbeiderne vært spesielt etterspurt ved havnene i Moss og Fredrikstad.

— Sånn det har blitt må vi ut av byen for å overleve. Dette er en løsning som ikke er ønskelig og som heller ikke gir noen forutsigbarhet for oss i lengden. Akkurat nå er det et stort behov for assistanse i disse havnene, men i lengden er det ikke mulig å si hva som skjer, forteller Langaard.

Han påpeker at deres gjesteopptredener blir tatt veldig godt imot hos havnene de utfører tjenester for.

— Det er utrolig godt å se hvor mye vi blir satt pris på utenfor Oslo. Vi får bare positive tilbakemeldinger og har et veldig godt forhold til de havnene som benytter seg av oss, sier sjaueren.

Havnearbeiderne gir service og kvalitet

Pendlertilværelsen kan ofte føles både slitsom og meningsløs. Da er det godt å vite at man blir satt pris på ute i distriktene, i motsetning til hva som er dagligdags i Oslo havn.

— Vi er jo avhengige av å bruke folk som kan jobben sin, så derfor har vi gått til det skrittet å bestille folk fra Oslo når vi har litt lite med folk sjøl, sier avdelingsleder ved Greencarrier Shipping & Logistics Moss, Ulf Raab.

 Heller ikke alle operatørene i Oslo er negative til Langaard og hans kompanjonger. Terminal Manager hos havneoperatøren Norsteve, Ole Kristian Stenslet, er en av få som benytter seg av sjauerne fra OBF. Han er svært fornøyd med den jobben de gjør.

Havnearbeiderne i Oslo losser en sjelden båt i Oslo havn. Foto: Roar Langaard

— Vi har valgt å fokusere på kvalitet og service framfor bare å konkurrere på pris, og derfor er vi en av få operatører i Oslo havn som har valgt å satse på de utestengte havnearbeiderne, sier han til FriFagbevegelse.

— Politikerne løper fra løftene sine

Bryggearbeiderne er lite glade for situasjonen de har havnet i og er svært skeptiske til byens politikere. Ikke minst er man dypt skuffet over det nye byrådet og det de kaller et løftebrudd i forhold til deres løfter i insettelseserklæringen om å støtte bryggearbeiderne og sørge for at Oslo havn overholder sine forpliktelser når det gjelder internasjonale avtaler.

— Det er svært skuffende å se at ingen ting, til tross for fagre løfter under og etter valgkampen, har endret seg når det gjelder politikernes holdning til havnekonflikten. Det er tydelig at man fortsatt stoler blindt på administrasjonen i Oslo havn og ikke ønsker å undersøke noe selv. Det virker som om havnestyret bare gir faen i situasjonen vår, mener Langaard.

Lite politisk interesse

Når det gjelder den manglende støtten fra politikerne i bystyret og dets organer, er havnearbeiderne opprørte over situasjonen.

— Det virker som om man ikke er interessert i å løse problemene i Oslo havn. Det har fra Rødts representant i havnestyret vært fremmet forslag om å komme fram til løsninger, men dette har ikke en gang vært oppe til behandling, med en slags unnskyldning om at man ikke har tid til å behandle dette, sier Langaard.

Oslo havn mener de driver etter ILO 137

I lengre tid har ledelsen i Oslo havn vært svært tilbakeholdne med å kommentere konflikten med havnearbeiderne i media. Nå tar fungerende havnedirektør Åsa Ness bladet fra munnen og understreker at Oslo havn mener de følger de internasjonale spillereglene for arbeidet i havna følges.

—  Ut fra hva Oslo Havn KF kjenner til er det ikke fremkommet opplysninger som tilsier at det i Oslo havn utføres arbeid som strider mot ILO- konvensjon 137, sier Ness.

Fungerende havnedirektør i Oslo Åsa Ness. Foto: Oslo Havn KF

Hun understreker samtidig at Oslo havn ikke har noen tilsynsmyndighet når det gjelder laste- og lossearbeidet i havna, men påpeker at selskapet forventer at alle aktører i havna følger det internasjonale regelverket.

— Ønsker et godt samarbeide med alle

Den fungerende havnedirektøren sier at Oslo havn er svært opptatt av å ha en god dialog og et godt samarbeidsklima med alle aktørene i havna.

— Oslo Havn KF ønsker god dialog med alle aktører i sitt arbeid med å tilrettelegge for effektiv og miljøvennlig sjøtransport i Norges største havn, understreker hun.

Rødt godtar ikke brudd på samarbeidserklæringen

Gruppeleder for Rødt i Oslo bystyre og sterk forkjemper for havnearbeidernes rettigheter, Bjørnar Moxnes, er lite imponert over sine kolleger i bystyret.

— Det virker utrolig nok som om alvorligheten i denne saken ikke har gått opp for de andre partiene i bystyret. Det er foruroligende å se at man ikke tar saker fra andre medlemmer i havnestyret opp til behandling, sier Moxnes.

Moxnes understreker nå, overfor nettstedet FriFagbevegelse, at partiet ikke vil finne seg i at byrådet bryter avtalen i samarbeidserklæringen mellom de tre byrådspartiene og Rødt om at Oslo havn skal forholde seg til internasjonale konvensjoner.

 

Powered by Labrador CMS