Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Nå avgjøres Fornebubanens skjebne. - Banen må sees i 100-årsperspektiv, sier fagforeningstopp i Sporveien
Mandag kveld avgjør bystyregruppene til Ap og SV om de vil skrote eller bygge ut Fornebubanen. — T-banen i Oslo er nå 56 år gammal og trikken har frakta folk i byen i 128 år, sier Ola Floberg i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
— Å investere i effektive, kollektive baneløsninger med høy kapasitet er det beste alternativet og burde egentlig vært på plass for lenge siden, sier Ola Floberg.
Lederen for Oslo Sporveiers Arbeiderforening har tidligere advart oslopolitikerne mot å ikke fullføre Fornebubanen frem til Majorstua.
Det vil ramme jobben med å få hyppigere avganger og høyere frekvens på T-banen i Groruddalen, advarte Floberg politikerne tidligere i vår.
Høyre, MDG, Venstre og KrF har ikke flertall
Bystyregruppene til Arbeiderpartiet, Sosislistisk Venstreparti bestemmer seg mandag for om de vil skrote, innskrenke eller ferdigstille Fornebubanen.
Rødts bystyregruppe har løftet spørsmålet opp til fylkesstyret i Rødt Oslo, mens SV og Ap bystyrepolitikere skal behandle saken i sine respektive grupper mandag kveld.
Det er allerede klart at Høyre, Venstre, KrF og MDG går inn for at T-banen mellom Majorstua og Fornebu skal ferdigstilles. Tross kostnadssprekker i milliardklassen.
Men de fire partiene har ikke flertall for Fornebubanen i bystyret. Det vil de kun få dersom ett av de tre partiene på venstresiden - Ap, SV eller Rødt - bestemmer seg for å støtte fullføring av det største T-baneprosjektet i Oslo på 56 år.
— Trikk og bane har fraktet oslofolk i 128 år
Ola Floberg er ikke i tvil når han nå anbefaler Rødt, Ap og SV til å gå inn for fullføring av Fornebubanen.
— Baneløsninger må ses i et hundreårsperspektiv. T-banen i Oslo er nå 56 år gammal og trikken har frakta folk i byen i 128 år, begge drives fram av rein, norsk strøm, sier lederen for Sporveiens største fagforening.
Fornebubanen er blitt en skikkelig gordisk knute for politikerne i Oslo og Viken. Samtidig som gigantprosjektet blir mye dyrere enn først antatt står staten fast ved at E18 vestfra mot Oslo skal utbygges og utvides.
Som foreløpig eneste byrådsparti har MDG advart mot en situasjon der kollektivløsningen mellom Majorstua og Fornebu skrinlegges, samtidig som bygges det mer motorvei vest for Oslo.
— Min oppfordring er å skrote E18
— Det er det verst tenkelige utfallet, særlig når vi står midt i en klimakrise, sier Eivind Trædal (MDG).
— Min oppfordring til regjeringen er å skrote E18 og heller bruker deler av pengene på å levere på valgkampløftet om å ta en litt større del av regninga for Fornebubanen, sier MDGs gruppeleder i bystyret.
Folkets Parti (tidligere FNB), Fremskrittspartiet og Senterpartiet går alle inn for å skrote ferdigstillelse av Fornebubanen.
Men Ola Floberg og Oslo Sporveiers Arbeiderforening er enige med Høyre, Venstre, KrF og MDG. Fagforeningstoppen påpeker at det bygges tusenvis av nye boliger på Fornebu, og at kollektivnettet i Oslo vest og mot Fornebu må bygges ut.
— Befolkningsveksten på Fornebu bare øker i framtida. I tillegg må jo Oslo byutvikle området fra Skøyen til Lilleaker. Å koble Fornebubanen på resten av banenettet i Oslo vil gjøre at kapasiteten økes på andre linjer, for eksempel øst i Oslo, sier fagforeningstoppen.
— Ruter-løsning hører hjemme i et Donald-blad
— Dessuten er det viktig med ny base for parkering og vedlikehold av vogner, påpeker Ola Floberg.
— Nå foreslår Ruter en helt egen alternativ løsning på transport langs strekningen Majorstua - Fornebu. I et brev til byrådslederen skisserer Ruters styreleder Sigurd Grytten og konsernsjef Bernt Reitan Jenssen å ha selvkjørende busser i tunnel i stedet for T-bane. Hva synes du om det?
— Dette forslaget hører hjemme i ett Donald-blad, sier lederen av Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
— Vi må huske på at det var Ruter-styret som i 2011 vedtok å gå bort fra bybaneløsning og gikk inn for T-bane til Fornebu. Førerløse minibusser i tunnel gir jo veldig liten kapasitet og er ikke prøvd noe sted i verden, sier han.
— Mener Ruter at det er billigere å lage en tunnel til buss i stedet for T-bane da? Skal det alternativ løsning på bordet må det bli trikk. Oslo får 87 nye trikker innen 2025 og kan utløse ett opsjonskjøp av flere, sier Ola Floberg.