Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Bakgrunnen for den sarkastiske uttalelsen er Høyre/Frp/Venstre-regjeringens skattelegging av såkalt frikort for ansatte i kollektivselskaper fra og med 1. januar i år.
Nå risikerer ansatte i blant annet kommunalt eide Oslo sporveier og Unibuss en skattesmell på 15.800 kroner årlig, skriver sporveiens arbeiderforening. Beregningen forutsetter at den ansatte har ektefelle eller samboer og to barn under 18 år. Alle i familien til ansatte i kommunens kollektivselskaper får nemlig frikort på trikk, buss og bane i Oslo.
Også Yrkestrafikkforbundet, YTF, reagerer kraftig på skatteskjerpingen fra regjeringen.
— Vi ser at både lønnsøkning og skattelette for våre medlemmer blir spist opp av alt fra økte bomavgifter og nå regjeringens beskatning av frikort. Resultatet er at man får mindre penger å leve av totalt sett, sier forbundsleder Jim Klungnespå YTFs nettsider.
Med de nye reglene fra regjeringen vil man skatte av frikortet som om det er en del av alminnelig inntekt, men egenandelen vil trekkes fra. Om man eksempelvis får et frikort som selges for 7.000 kroner i året og betaler 500 kroner i egenandel vil man måtte betale inntektsskatt på 6.500 kr mer i 2019.
Om man har inntektsskatt på 34,4 prosent vil dette utgjøre 2236 kroner ekstra i skatt i 2019, skriver YTF. Men denne beskatningen øker dersom det er flere familiemedlemmer som nyter godt av frikort-ordningen.
— Frikortet er en opparbeidet rettighet for våre medlemmer. I mange tiår har frikortet vært en del av rettighetene fremforhandlet mellom oss og arbeidsgiver og blitt sett på som en del av den totale pakken, sier Jim Klungnes.
Forbundslederen reagerer på den blåblå regjeringens iver etter å skattlegge vanlige lønnsmottakeres fremforhandlede rettighet.
VårtOslo har vært i kontakt med både Sporveien og Unibuss. Der avventer man vurderingene som gjøres hos arbeidsgiverorganisasjonene NHO og Spekter, i tillegg til ytterligere klargjøring fra skattemyndighetene.
Men heller ikke for arbeidsgiveren vil skatteskjerpingen være godt nytt. Dersom frikort-beskatningen defineres som inntekt, vil dette også kunne øke pensjonsinnbetaling. Det kan igjen øke arbeidsgivers utgifter, og dermed kan skatteskjerpingen bli dyr også for kollektivselskapene.
Yrkestrafikkforbundet har også sendt en henvendelse til NHO Transport der det bes om at ansatte som faller inn under Bussbransjeavtalens bestemmelser for frikort blir gitt reell mulighet til å reversere eventuelle avtaler om frikort som allerede er inngått for 2019.
— Beslutningen om skattlegging av frikort har såpass store økonomiske konsekvenser for den enkelte arbeidstaker at Yrkestrafikkforbundet ser det som urimelig at man holdes til slike avtaler, sier Klungnes på YTFs nettside.